۰

ضریب نفوذ موبایل و تلفن ثابت در کشور کاهش یافت

بازدید 1101

آخرین آمارها خبر از کاهش ضریب نفوذ تلفن همراه کشور در سه ماهه سوم سال جاری می‌دهند. بررسی و تحلیل آمار حوزه ارتباطات نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور تا پایان ۳۰ آذر ۱۰۸ درصد بوده که این شاخص شهریور ماه سال جاری حدود ۱۱۲ درصد بود.بر اساس این آمار تعداد مشترکان اپراتورهای ارتباطی همراه تا پایان شهریور ماه امسال ۹۱ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۵۳۵ بوده و تا پایان آذر ماه به ۸۸ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۴۲ مشترک رسیده است و افت ۳/۳ درصدی را تجربه کرده است.

در این حوزه سهم بازار اپراتورهای ارتباطی به ترتیب ۶۰.۷۰، ۳۷.۴۶ و ۱.۸۲ درصد در اختیار همراه اول، ایرانسل و رایتل است. مقایسه این ارقام با آمار مربوط به پایان شهریور ماه نشان می‌دهد که همراه اول با ۰.۵۹ درصد رشد، ایرانسل با رشد ۱.۲۳ درصدی و رایتل با افت ۱.۹۶ درصدی در سهم بازار مواجه شده‌اند. سازمان منطقه آزاد کیش هم ۰.۰۱ درصد از سهم بازار اپراتورهای کشور را در بخش سیار در اختیار دارید.

در حال حاضر تعداد مشترکان همراه اول ۵۳ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۹۷، ایرانسل ۳۳ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۹۷۲ و رایتل یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۶۳۱ است. در حالیکه آمارها نشان می‌دهد ریزش مشترکان در هر سه اپراتور ارتباطی کشور وجود داشته اما بیشترین ریزش مشترک را اپراتور سوم ارتباطی کشور به ثبت رسانده است.

همچنین ضریب نفوذ موبایل تا پایان سال گذشته نیز ۱۱۰.۵۳ درصد بود و در حال حاضر ۸۸ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۴۲ مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد.

ریزش مجدد خطوط فعال تلفن ثابت

آمارها نشان می‌دهد که از حدود ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار خط منصوبه تلفن ثابت تا پایان آذر، حدود ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار خط فعال شده است. با وجود اینکه بین سال‌های ۹۴ و ۹۵ شاهد افت ضریب نفوذ هستیم اما سال ۹۶ میزان این شاخص مجددا حالت صعودی به خود می‌گیرد و به ۳۸.۷۲ درصد می‌رسد.

اما جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که ضریب نفوذ «تلفن ثابت» تا سه ماهه ابتدای سال جاری مجددا روند نزولی به خود گرفته و به ۳۷.۷۸درصد رسیده است؛ اما این سیر نزولی متوقف نشده و در سه ماه تابستان سال جاری نیز ادامه یافته و در پایان شهریور ماه به ۳۷.۲۹ درصد رسیده است.

جدیدترین گزارش رسمی مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم نشان می‌دهد که ضریب نفوذ تلفن ثابت تا پایان آذر ماه به ۳۷.۰۸ درصد افت کرده است. جالب است با وجود اینکه از سال گذشته تا پایان شهریور ماه سال جاری ۱.۸۷ درصد به خطوط منصوبه اضافه شده و تعداد شماره تلفن‌های ثابت در کشور به ۳۸ میلیون و ۷۸ هزار و ۷۲۱ رسیده اما میزان دایری (خطوط فعال) تا نیمه نخست سال جاری بیش از یک درصد افت (غیرفعال) نشان می‌دهد.

تعداد خطوط دایری تلفن ثابت، سال گذشته ۳۰ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۶۹ بوده که در نیمه نخست سال جاری به ۳۰ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۵۹ خط فعال رسیده است. حال جالب است با وجود افزایش نصب (منصوبه) تلفن ثابت به میزان حدود ۵۲۰ هزار خط تا پایان آذر ماه سال جاری، اما تعداد خطوط دایری به میزان ۱۷۷ هزار و ۱۶ خط به نسبت شهریور ماه سال جاری کاهش یافته است.

گفتنی‌ست ضریب نفوذ تلفن ثابت در حال حاضر ۳۷.۰۸ درصد است و براساس جدیدترین آمار، تا پایان آذر ماه سال جاری ۸۳.۰۵ درصد روستاهای کشور دارای ارتباط بوده که مجموعا شامل ۵۱ هزار و ۲۶۵ روستا می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.