۰

انتقاد تند رییس جمهور از فیلتر فضای مجازی و بانیان آن

بازدید 957

رییس جمهور با اشاره به عواقب اعمال فیلتر در فضای مجازی در سال گذشته تاکید کرد که ما اشتباه کردیم و حالا چارچوب ها شکسته شده‌اند.حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس جمهور صبح امروز طی نشستی با مدیران ارشد «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» به انتقاد از نحوه فیلترینگ فضای مجازی و تلاش برای محدود سازی کاربران پرداخت.

وی با اشاره به این نکته که نخستین بنیانگذار فیلترینگ در ایران رضا شاه پهلوی بوده افزود: «شما از همان روز موبایلی را به دست کاربران داده و به آنها می‌گویید در این پیام‌رسان وارد شو و در آن پیام‌رسان وارد نشو؛ این یکی بهشت است و آن یکی جهنم؛ در نتیجه خود ما آنها را به تجربه آنچه که نباید وادار و تحریک می‌کنیم».

رییس جمهور گفت: «ما طی سال‌های اخیر در برخی اقدامات ناموفق بوده ایم و فکر کردیم که این دستگاه تحت فرمان ما است که هرگاه خواستیم فیلتر شود اما پس از آن با فیلترشکن چه می‌کنید؟ با آن فیلترشکن مبارزه کردی بعدی را چه می‌کنی؟»

دکتر روحانی که ظاهرا فیلتر شدن تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی را مورد انتقاد قرار داده بود، افزود: «الان نتیجه بعد از یکسال چه شد؟ همه ما ضرر کردیم اما اول نوجوانان‌ها و جوانان ضرر کردند. قبلا یک چهارچوبی وجود داشت و اینطور نبود که در آن پیام‌رسان همه چیز پیدا شود اما متاسفانه همه چارچوب ها شکست».

رییس جمهور پس از بیان مشکلات ناشی از فیلترینگ بانیان آن را نیز مورد انتقاد قرار داد: «متاسفانه ما با یک تدبیر نادرست و غلط فکر کردیم یک نفر تحت هر عنوان و قوه‌ای می تواند روی یک برگ کاغذ بنویسید این ممنوع و فیلتر شود. سپس این دستور به مخابرات ابلاغ شود و آنها هم از روی ترس دستور را به ارگان‌های دیگر بفرستند».

به گفته رییس دولت برخی فکر می‌کنند اختیاراتی از آسمان دارند تا بر زمینی‌ها هر فرمانی خواستند صادر کنند اما چنین نیست و مبارزه با خواست عمومی مردم امکان‌پذیر، مشروع یا قانونی نخواهد بود.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کردند که راه‌حل فیلتر نیست بلکه شناخت درست و فرهنگ‌سازی تنها راه مدیریت و پیشگیری از مشکلات فناوری است که با آموزش دانش رسانه در مقطع ابتدایی به دست می‌آید. به باور ایشان نباید با افراط و تفریط از این فضا برای بردن آبروی دیگران یا بیان سخنان غیر واقعی استفاده کرد اما ممنوع کردن کامل آن هم مشکلی را حل نخواهد کرد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ظاهرا لحن کاربران ایرانی در فضای مجازی مناسب نیست از این مساله انتقاد کرد. به باور وی دلیل استفاده فراوان مردم از موبایل، عدم وجود رسانه های آزاد برای گروه‌ها و دسته‌های مختلف است و در نتیجه آنها صدایشان را از طریق شبکه های اجتماعی به گوش مردم می‌رسانند اما در حضور رسانه‌های آزاد از میزان انتشار محتوای نامناسب و غیراخلاقی نیز کاسته خواهد شد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.