۰

انهدام باند حرفه‌ای کلاهبرداری در سایت دیوار

بازدید 1037

سالاری از انهدام یک باند بزرگ کلاهبرداری که در بستر فضای مجازی که ازطریق نرم افزار وسایت “دیوار” در سطح وسیع اقدام به کلاهبردای از شهروندان می‌نمود خبر داد و گفت: مالباختگان می‌توانند جهت طرح شکایت به دادسرای کرمان مراجعه کنند.دادخدا سالاری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان؛ از انهدام یک باند بزرگ کلاهبرداری که در بستر فضای مجازی که ازطریق نرم افزار وسایت “دیوار” در سطح وسیع اقدام به کلاهبردای از شهروندان می‌نمود خبر داد و گفت:مالباختگان می‌توانند جهت طرح شکایت به دادسرای کرمان مراجعه کنند.

سالاری در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت:در این رابطه دو متهم مرد و یک زن دستگیر شده اند و کلاهبرداران از طریق تبلیغ انتقال امتیاز وام، فروش گوشی تلفن همراه و تلویزیون ال‌ای دی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کردند.وی تصریح کرد: با توجه به طرح شکایات متعدد در پلیس فتا و پلیس آگاهی کرمان در مورد ارتکاب کلاهبرداری توسط افرادی در فضای مجازی از طریق تبلیغ انتقال امتیاز وام، فروش گوشی تلفن همراه و تلویزیون ال‌ای دی از طریق سایت دیوار و پس از تشکیل ۱۲ پرونده در پلیس فتا و تعداد ۹ پرونده در پلیس آگاهی کرمان و تعداد ۱۰ پرونده دیگر در سطح کشور و در شهر‌های مختلفی از جمله یزد، میناب، آستارا، جیرفت، سیرجان و … با موضوعات مشابه که بیانگر گستردگی عملیات متهمین بود، بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار این دادسرا قرار گرفت و دستور کشف هویت مرتکبین و کشف ادله مرتبط با جرم صادر شد.

 

 

این مقام ارشد قضائی در استان کرمان اعلام کرد: با تحقیقات انجام شده مشخص شد وجوه حاصل از جرم به حساب آقای (م. ح) متهم ردیف اول منتقل شده است.سالاری گفت: سرانجام مخفیگاه متهمان شناسایی و در این رابطه سه تن از اعضای باند دستگیر و از محل اختفای کلاهبرداران تعداد زیادی گوشی تلفن همراه، کارت بانکی و فیش‌های بانکی که متهمین درصدد تهیه نمونه جعلی اسناد انتقال امتیاز وام بر اساس آن بوده اند، کشف گردیده است.دادستان کرمان افزود: دو نفر از متهمین پس از دستگیری به بزه ارتکابی اقرار نموده اند و تحقیقات تکمیلی جهت کشف اسناد مجعول و موارد استفاده آن و همچنین شناسایی هویت سایر بزه‌دیدگان در جریان است و متهمین با قرار تامین مناسب در بازداشت می‌باشند.

وی عنوان کرد: بررسی‌های انجام شده حکایت از استفاده متهمین از شماره تلفن‌های مختلف جهت ثبت آگهی در سایت دیوار و در سطح وسیعی دارد.سالاری افزود: کلاهبرداران پس از تماس تلفنی شهروندان (قربانی) با وی جهت خرید محصول یا دریافت امتیاز وام به نامبرده اعلام می‌نمود جهت اخذ خدمات ۵۰ درصد قیمت را به کارت بانکی واریز نماید و ۵۰ درصد باقیمانده نیز پس از دریافت محصول یا اخذ امتیاز وام اخذ می‌گردد. دادستان کرمان گفت: در این راستا متهم جهت جلب اعتماد فرد مقابل، تصویر محصول مورد نظر یا برگه انتقال امتیاز وام را برای قربانی ارسال می‌نموده است. سپس متهم تلفن همراه خود را خاموش و از پاسخگویی امتناع می‌نماید.چگونه می‌توان یک معامله را با خیالی آسوده انجام داد؟

در ادامه دادستان کرمان از باب پییشگیری از وقوع جرم هشدار داد: شهروندان بایستی تا قبل از حصول اطمینان از صحت اطلاعات ارائه شده از سوی فرد فروشنده، اقدام به واریز وجه ننمایندو حتی الامکان ارتباطات و خرید و فروش‌ها به صورت حضوری انجام شود.وی گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند تحت هیچ عنوان پیش از رویت و دریافت کالا مبلغی را به حساب فروشنده واریز نکنند.سالاری اظهار داشت: خریداران بایستی توجه نمایند که ترجیحاً از ساکنین شهر خود به صورت حضوری خرید کنند وی بیان کرد:تجربه نشان داده قرار گذاشتن در شعب بانک‌ها و انتقال پول پس از دریافت کالا از امن‌ترین روش‌های معامله می‌باشد.

سالاری در خصوص اینکه چگونه می‌توان یک معامله را با خیالی آسوده انجام داد، گفت:حتما از کسانی خرید کنید که امکان ملاقات حضوری آن‌ها پیش از انجام معامله فراهم است و قبل از خرید کالا را با دقت مورد بررسی قرار دهید.وی ادامه داد: ارائه اطلاعات حساب از سوی فروشنده نباید موجب اعتماد شما گردد. ممکن است اطلاعات شخص دیگری مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد و تحت هیچ عنوان پیش از دریافت کالا هزینه‌ای پرداخت نکنید.این مقام ارشد قضائی بیان کرد:در صورت امکان، هنگام خرید کالا رسید کتبی معتبر از فرد دریافت کنیدو بهتر است در اماکن شلوغ و امن همچون نزدیک پایگاه‌های پلیس، شعب بانک‌ها و … قرار ملاقات بگذارید.

وی تاکید کرد:تلفن ثابت از شخص فروشنده بخواهید و با آن تلفن با ایشان صحبت کنید تا از واقعی بودن شماره ثابت اطمینان حاصل کنید.سالاری افزود: شناسه آگهی و تمامی اطلاعاتی که از فروشنده دارید را تا پایان معامله نزد خود نگهداری کنید. (ترجیحاً از صفحه آگهی اسکرین شات تهیه کنید) برای اطمینان بیشتر میتوانید سایر آگهی‌های فروشنده را نیز بررسی کرده و در صورت دیدن موضوعی غیر طبیعی از انجام معامله جلوگیری کنید.وی گفت: از فروشنده اسکن شناسنامه یا کارت ملی را که با نام صاحب حسابی که میخواهید پول را به آن واریز کنید مطابقت داشته باشد، بخواهید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید از شناسنامه و یا کارت ملی در کنار کالا عکس بگیرند و برای شما ارسال کنند.

دادستان کرمان در پایان تاکید کرد: شهروندان وقتی که قیمت و شرایط ارائه شده بیش از حد عالی و خارج از عرف به نظر می‌رسند؛ بیشتر احتیاط کنند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.