۰

نقش استارت آپ ها در توسعه عدالت دیجیتالی

بازدید 1131

استارت آپ ها ابزاری برای استفاده بهینه از امکانات جامعه هستند و به همین دلیل ارزان ترین راه برای بهترین خدمات را هدف گذاری می کنند. در واقع با پیدا کردن نقاط مشترک ارایه کننده و متقاضی یک خدمت یا کالا بر بستری آنلاین، به طرفین کمک می کنند تا یکدیگر را به سادگی پیدا کنند و خدمات یا کالا، مبادله شود. سایت های نیازمندی های آنلاین که یکی از جلوه های موثر اکوسیستم استارت آپی در جهان هستند، به صورت غیرمستقیم این کار را انجام می دهند و به جز تبادل اطلاعات، مداخله ای در فرایند ارتباط خریدار و فروشنده ندارند.

به همین دلیل، می توانند مشتریان بیشتری را در فضاهای مختلف جغرافیایی و کاری، از خدمات اطلاعاتی خود بهره مند کنند. با این حال، بنا به دلایلی، عمده تمرکز استارت آپ ها بر بازار بزرگی است که در شهر تهران و پیرامون آن و چند کلانشهر بزرگ کشور در اختیار دارند. دلایل مختلفی برای این مساله ذکر می شود. از جمله ضریب نفوذ اینترنت و سرعت دسترسی به آن، دانش بهره گیری از ابزارهای آنلاین کسب و کار، رونق اقتصادی نسبی در این فضاها و همچنین ریسک پذیری نسبی عرضه کنندگان و دریافت کنندگان خدمات و ارایه راه حل های مدیریت ریسک.

 

 

اما عدالت دیجیتالی اقتضا می کند که استارت آپ ها به کلانشهرها محدود نشود و همه ایرانیان بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند. این که تصور شود دستاوردهای اکوسیستم استارت آپی کشور نمی تواند نقاط دور از کلان شهرها را هم در بر بگیرد، کمی غیرمنصفانه است. زیرا حق هر ایرانی است که از این تحول، سهم و بهره خودش را داشته باشد. البته وظیفه دولت و نهادهای دولتی به عنوان تسهیلگر ومسوولیت اجتماعی شرکت های استارت آپی است که راهکارهای نفوذ به شهرهای کوچک و روستاها را بیابند و خدمات عمومی و ویژه ای را که مشتریان در این محیط ها به ان احتیاج دارند، ارایه کنند.

همه مجموعه های فعال در زمینه ی فناوری های نوین و بالاخص کسب و کارهای آنلاین باید بکوشند تا بتوانند راهکارهای جامعی را در این زمینه بدست آورند.
بلاشک قدم گذاری در این راه و سعی بر فراهم آوری امکانات برای همه ی استان ها، شهرها و روستاها کار ساده ای نیست و می بایست توان فرا شرکتی در این راه به وجود آید تا بتوان قدمی موثر در این راه پر ثمر برداشت

به عنوان مثال گردشگری روستایی یکی از ظرفیت های بسیار مهمی است که به عقیده بسیاری از صاحب نظران می تواند اقتصاد روستاها را در همه ابعاد آن متحول کند بومگردی و اقامت در خانه های روستایی، مدلی است که در جهت ترویج آن باید تلاشی مضاعف کرد.

یکی از مسایل مهمی که استارت آپ های مرتبط می توانند دنبال کنند ایجاد زیرشاخه های استانی در سایت ها و اپلیکیشن ها است تا ساکنان و متقاضیان خدمات اطلاع رسانی در هر استان، بتوانند با سهولت بیشتری به جستجو بپردازند. تصور می کنم با این اقدام، می توانیم فرهنگ بهره گیری از فضای آنلاین را با تمام اصول صحیح آن در استان های مختلف کشور ترویج کنیم که قطعا خریداران و فروشندگان، از منافع آن بهره مند خواهند شد.

همچنین استارت آپ ها می بایست از هر ایده ای که به منافع افراد دور از کلانشهرها کمک کند استقبال کنند زیرا این باور وجود دارد. با این کار می توان روند متمرکز شدن جمعیت در تهران و کلانشهرها را مهار کرد و به ایرانیان کمک کرد تا از ظرفیت های متنوع این جغرافیای متنوع، به خوبی استفاده کنند و زندگی با نشاط اقتصادی را در سراسر کشور تجربه کنند.

 

نویسنده : «نوید ایران بهار»، مدیر روابط عمومی شیپور

 

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.