۰

فروش آنلاین دارو تحت نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شود

بازدید 1557

تعداد داروخانه‌های آنلاین در سراسر دنیا کم نیست اما در ایران این موضوع با سایر نقاط جهان متفاوت است. چراکه هنوز برسر اخذ مجوز داروخانه‌های آنلاین اختلاف نظر وجود دارد.«احمد حمزه» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که ارسال دارو در داروخانه‌های آنلاین تنها با برقراری تماس تلفنی نمی‌تواند، سیاست مناسبی در خدمات رسانی به بیماران تلقی شود زیرا مصرف دارو بدون تایید مسئول فنی داروخانه‌ها می‌تواندبرای بیماران عوارضی در پی داشته باشد:

«طی شدن مراحل تخصصی تجویز دار تا دریافت دارو نیازمند طی سلسسه مراتب تخصصی است. برای دریافت دارو توسط بیمار باید در گام نخست پزشک مربوطه نسخه را تجویز و سپس متخصص داروسازی در داروخانه نیز دارو فوق را تایید کند تا فرد بتواند دارو را برای مصرف از داروخانه تحویل بگیرد.»

 

او همچنین به داروهای غیر درمانی مانند داروهای لاغری اشاره می‌کند که نباید بدون نظر پزشک مصرف شوند چراکه می‌تواند عوارض بسیار نامناسبی برای بیماران درپی داشته باشد.

حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا فروش اینترنتی دارو به صورت آنلاین اساسا کاری قانونی‌ست یا خیر؟«جعفر محمدی» رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک در نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این مورد به دیجیاتو پاسخ می‌دهد:

«به صورت قطعی نمی‌توانم به این مورد پاسخ دهم چرا که قوانین و دستورالعمل‌های این موضوع را بررسی نکرده‌ام. اما با توجه به حساسیت‌های حوزه سلامت و بخش دارو، به احتمال زیاد فعالیت در این حوزه نیازمند تنظیم‌ شدن و نظارت توسط وزارت بهداشت است؛ چرا که کیفیت و اصالت دارو باید مورد تائید قرار گیرد.»

این در حالی‌ست که اپلیکیشن‌های مختلفی در این حوزه فعالیت دارند و مشخص نیست که هر کدام از آنها چه مجوزهایی دریافت کرده‌اند. به گفته محمدی اگر این کسب‌وکارها کانال عرضه آنلاین فقط یک داروخانه یا موجودیت مجاز عرضه دارو هستند، نیاز خاصی به دریافت مجوز یا اجرای دستورالعمل خاصی برای عرضه داروهای بدون نسخه نیست:

«برای داروی‌های نیازمند نسخه پزشک نیز باید سازوکاری چیده باشند که از اصالت نسخه اطمینان حاصل شده و پس از ارائه دارو، مهر داروخانه روی نسخه درج شود. البته موارد دیگری هم مانند جزئیات مدل تجاری کسب‌وکار وجود دارد که طبعا باید مورد توجه قرار بگیرند. به عنوان نمونه، نحوه محاسبه قیمت داروی‌هایی که نیازمند استعلام از سامانه‌های بیمه‌ای هستند یکی از چالش‌های این حوزه است که باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.»

برخی از کسب‌وکارها نیز حالت پلتفرمی دارند و داروهای خود را از داروخانه‌های مختلف تامین می‌کنند، آنطور که رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک می‌گوید، برای این شیوه از کسب و کار باید سازوکاری باشد که اطمینان حاصل شود داروها فقط از داروخانه‌های مجاز تامین می‌شوند ضمن آنکه نکاتی گفته شده هم رعایت شود.به گفته محمدی دستورالعمل یا شیوه‌نامه رفع موارد اشاره شده و همچنین نظارت بر عملکرد پلتفرم‌ها می‌بایست توسط وزارت بهداشت یا تحت نظارت آن تهیه شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.