۰

آمار ایرانی‌ها در تلگرام و اینستاگرام/۱۰۰ هزار کانال ایرانی داریم

بازدید 906

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بررسی های صورت گرفته از رفتار کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی تلگرام گفت: ۱۰۰ هزار کانال ایرانی در تلگرام وجود دارد. ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم رونمایی از همایش حمایتی وزارت ارتباطات در توسعه شکبه های اجتماعی بومی با اشاره به نیاز روز افزون کشور به شبکه های اجتماعی اظهار داشت: شبکه های اجتماعی ادامه تجربه بشر در دوران مدرنیته است که از رسانه های چاپی شروع شده و هم اکنون به رسانه های تعاملی رسیده است.

2159941

وی با بیان اینکه آنچه در ایران شاهد آن هستیم سرعت بسیار بالای رشد شبکه های اجتماعی است، خاطر نشان کرد: نگرانی در این زمینه در ابعاد مختلف وجود دارد و همانطور که دسترسی به شبکه های اجتماعی الزام است ممکن است این دسترسی تبعات نامساعدی را برای انسان ایجاد کند.

فیروزآبادی گفت: رشد استفاده از شبکه های اجتماعی در یک سال اخیر در کشور بسیار عجیب است به نحوی که بررسی ها از ابعاد استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام نشان می دهد که بالغ بر ۱۰۰ هزار کانال توسط ایرانی ها در این شبکه ایجاد شده است.  در همین حال در طول یک شبانه روز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مطلب در فضای کانال تلگرام تولید می شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه عدد بازدیدها از این مطالب بسیار بالاست خاطرنشان کرد: به طور متوسط هر مطلب حدود ۵۰۰ هزار بار در روز دیده می شود و برخی از کانال ها بیش از یک میلیون عضو دارند.

وی در مورد فعالیت کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز گفت: ایرانی‌ها چندین میلیون فالوئر در صفحات اینستاگرام دارند و بسیاری از این صفحات در ظرف ۲۴ ساعت بیش از دو تا سه هزار کامنت به خود اختصاص می دهند حتی شاهد آن هستیم که برخی اخبار در این شبکه که حتی جزو اولین های شبکه های اجتماعی نیست بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار لایک می خورد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با شاره به وجود ۴۰ میلیون گوشی هوشمند و۴۰ میلیون کاربر در این فضا تاکید کرد این فضا پویاست و قطعا نیاز به حضور شبکه های اجتماعی وجود دارد.

وی با بیان اینکه روند افزاش استفاده از شبکه ای اجتماعی بسیار چشمگیر است تاکید کرد: میزان رشد متغییرهای مختلف در شبکه های اجتماعی مانند لایک، کامنت، عضو و فالوئر در هر ماه دو رقمی شده است.

شبکه های اجتماعی را نمی توان انکار کرد

فیروزآبادی با بیان اینکه نمی توان نسبت به شبکه های اجتماعی انکار عام داشت، خاطرنشان کرد: هر پدیده مبتنی بر فناوری که وارد کشور می شود برای تامین نیازهای مردم بوده و به سرعت تبدیل به صنعت شده و وارد بازار می شود. ورود شبکه های اجتماعی به ایران نیز با همین اهداف بوده است.

وی با بیان اینکه ذهنیت جامعه غربی نسبت به شبکه های اجتماعی متفاوت است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران متعادل نیست. در جامعه غربی در شرایطی شبکه های اجتماعی وجود دارند که تیراژ روزنامه ۸ تا ۱۵ میلیون است اما در ایران تیراژ روزنامه ها به ۸۰ هزار هم نمی‌رسد، بر این اساس ورود شبکه های اجتماعی در جامعه در مسیر نهادی خاص خودشان است اما جامعه ما این پدیده را طور دیگر انتخاب کرده است.

میزان استفاده از سرگرمی های شبکه های اجتماعی نگران کننده است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان سرگرمی در ایران مقداری نگران کننده است، تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد که ۱۰ میلیارد دلار گوشی هوشمند در دست مردم است و ۲۰ میلیارد دلار نیز تجهیزات مخابراتی برای این بخش سرمایه گذاری شده است. با توجه به این میزان سرمایه و ارزش اقتصادی نباید از شبکه های اجتماعی تنها برای سرگرمی استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باید از این بهتر در همه حوزه های آموزشی، رسانه ای، خدماتی، خبری و دولت الکترونیک استفاده کنیم، از سوی دیگر دولت نباید به عنوان متولی در این بخش قرار گیرد.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه امنیت مردمی در فضای مجازی باید جوابگو باشد، اضافه کرد: مهمترین موضوع در شبکه های اجتماعی نظام اعتماد است به نحوی که مردم بتوانند به این بخش اعتماد کرده و ازخدمات داخلی استفاده کنند.

رشد چشمگیر فضای خبری در شبکه های اجتماعی

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بررسی های صورت گرفته از نقش رسانه های خبری در تلگرام خبر داد و گفت: از سال گذشته تاکنون میزان چشمگیری مطالب غیر سرگرمی در شبکه اجتماعی تلگرام دیده می شود به طوری که تا سال گذشته ۱۰ درصد فضای تلگرام را محتوای خبری تشکیل می دهد اما امروز این رقم به ۲۴ درصد سیده است.

وی با تاکید بر رشد رسانه های خبری در تلگرام تاکید کرد: در فضای ناهنجاری تلگرام شاهد عملکرد خوب نخبه های خوب رسانه های خبری بوده ایم که این موضوع باید در سایر حوزه ها از جمله آموزش نیز انجام شود.

وی یکی از ناهنجاری های فعلی در بخش شبکه های اجتماعی را استفاده از شبکه های اجتماعی عمومی خارجی عنوان کرد و گفت: متاسفانه استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی چه آنهایی که فیلتر شده و چه آنهایی که فیلتر نشده است بیش از اندازه بوده و بخش عمده آن با اهداف ملی ما سازگای ندارد اما با این وجود نمی توان از استفاده آن صرفنظر کرد.

دستور جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی در مورد پیام رسان های موبایلی

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه شکل گیری پیام رسان های عمومی بومی از جمله اهداف مدنظر است، گفت: این موضوع تا پیش از این در دستور جلسه شورای عالی فضای مجازی قرار داده شده بود و در جلسه آینده نیز در این زمینه بحث خواهد شد چرا که ما معتقدیم باید مشابه شبکه اجتماعی تلگرام را در داخل کشور داشته باشیم. تلگرام بسیاری از سرویس های خدماتی را به دلیل خارجی بودن به مردم نمی تواند ارئه دهند بر این اساس باید شبکه مفیدی فارغ از جنبه سرگرمی برای ارائه خدمات به مردم تولید شود.

وی ادامه داد: در این زمینه جلساتی با وزارت ارتباطات داشتیم و طرح این وزارتخانه را در شورای عالی فضای مجازی مطرح خواهیم کرد.

فیروزآبادی گفت: ما معتقد نیستیم دو تا سه شبکه عمومی بزرگ باید در کشور وجود داشته باشد بلکه هر بنگاه اقتصادی می تواند شبکه اجتماعی خاص خود را  داشته باشد و با راه اندازی پلتفرم موتور برنامه ساز شبکه های اجتماعی می توان شاهد مشارکت مردم و بنگاه های اقتصادی در تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی بود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.