۰

هم‌زمان با افشای اطلاعات مشترکان،فیلترگشایی ایرانسل از فیس‌بوک

بازدید 1800

اپراتور دوم ارتباطی واقعا این روزها بدآورده و بعد از ماجرای افشای اطلاعات مشترکان آن، با اقدامی که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خبرساز شده، بار دیگر زیر تیغ رفت.خبر افشای اطلاعات چندین میلیون  مشترک ایرانسل و انتشار رایگان آنها از طریق روباتی در تلگرام، طی روزهای اخیر در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و بعضا خارجی قرار گرفته است.

این ماجرا تقریبا با ارسال پیامک به کلیه مشترکان اپراتور اول و اعلام اینکه هیچگونه خطری شامل حال دیتابیس همراه اول نشده و جای نگرانی نیست، به گوش همه مردم موبایل به دست رسید.

البته بهتر بود در این شرایط اپراتور اول ارتباطی، در موضوعی که مربوط به اپراتور رقیب آن است ورود نمی‌کرد و حداقل زمانیکه ایرانسل با مشکلی مواجه شده، نمک بر زخم آن نمی‌پاشید.

به صورت خلاصه داستان از این قرار است که دیتابیس ایرانسل به گفته وزیر ارتباطات ۲٫۵ سال پیش در اختیار نهادی قرار می‌گیرد که نهایتا یکی از کارمندان آن اقدام به افشای اطلاعات می‌کند.

علی‌رغم اینکه در آن زمان با کارمند مربوطه برخوردهای لازم صورت گرفته است اما طی یکی دو هفته اخیر شاهد افشای مجدد اطلاعات همان دیتابیس از طریق تلگرام بودیم.

با این حال شب گذشته معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا با اعلام خبر دستگیری عامل افشا کننده اطلاعات خصوصی مشترکان ایرانسل، عنوان کرد: وی یک جوان ۱۹ ساله دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر بود که پس از شناسایی و دستگیری با رویارویی ادله انکار ناپذیر پلیس فتا به جرم خود اعتراف کرد.

سرهنگ حسین رمضانی درباره میزان ضرر و زیان وارد شده به مشترکان نیز گفت: خوشبختانه بیشتر اطلاعات مربوط به سیم‌کارت‌های سوخته و اطلاعات تاریخ مصرف گذشته بوده اما پلیس با انجام تحقیقات جهت رسیدگی بیشتر پرونده را در اختیار مقامات قضایی قرار داده است.

در حالیکه وزیر ارتباطات پیش از این گفته بود بانک اطلاعات اپراتور دوم ارتباطی توسط کارمندان یکی از نهادها لو رفته، اکنون این سوال ایجاد می‌شود که “آیا کارمند آن نهاد که اسمش هنوز مشخص نیست، همین جوان ۱۹ ساله بوده است؟”

اگر این جوان ۱۹ ساله همان فرد سارق دیتابیس ایرانسل باشد، یعنی در ۱۷ سالگی مشغول فعالیت در نهادی بوده که وزیر ارتباطات حتی حاضر نشد اسم آن را بیاورد؟!

با کمی تأمل می‌توان به این نتیجه رسید که منظور پلیس فتا از عامل افشا کننده اطلاعات خصوصی مشترکان اپراتور دوم، فردی بوده که روبات تلگرامی ساخته و اقدام به نشر رایگان اطلاعات مشترکان کرده است.

بنابراین انتظار می‌رود پلیس فتا به صورت ریشه‌ای موضوع را پیگیری کرده و منشأ اصلی نشت اطلاعات را دستگیر کند زیرا در غیر این صورت بانک اطلاعاتی همچنان در جامعه سرگردان است و هر آن، امکان انتشار اطلاعات به طرق دیگری وجود دارد.

گذشته از این بحث، ظاهرا بد آوردن ایرانسل به همینجا ختم نمی‌شود و هم‌زمان با ارسال کامنت‌هایی در فروم‌ها و فضای مجازی در ارتباط با برداشته شدن فیلتر فیس‌بوک و توییتر توسط این اپراتور، وزیر ارتباطات بار دیگر نسبت به این موضوع موضع گرفته است.

محمود واعظی وزیر ارتباطات درباره رفع فیلتر فیس‌بوک و توییتر برای کاربران ایرانسل به یکی از رسانه‌ها گفته است که اگر چنین کاری انجام داده باشد، تخلف قانونی کرده است.

وی البته این را هم گفته است که از این موضوع اطلاعی ندارم و اگر ایرانسل چنین کاری انجام داده باشد، تخلف قانونی کرده و لازم است مورد آن بررسی شود چرا که فیس‌بوک و توییتر کلاً در ایران فیلتر است و ایرانسل هم نمی‌تواند آن را باز کند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.