۰

الزام پیام رسان های خارجی به انتقال اطلاعات کاربران ایرانی به داخل کشور

بازدید 1235

عصر دیروز شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان، جلسه ای داشته است که در آن مقرر شده همه ی شبکه‌ های پیام‌ رسان فعال در کشور طی یک دوره ی یک ساله، ذخیره‌ سازی داده‌ های خود را در داخل کشور انجام دهند. شرکت‌ های پیام‌ رسان خارجی فعال در داخل مثل واتسپ و تلگرام نیز برای ادامه ی فعالیت خود ملزم خواهند شد همه ی اطلاعات و فعالیت های شهروندان ایرانی را به داخل ایران منتقل کنند.

139409252054225416724644

همچنین در پی بررسی وضعیت پیام‌ رسان‌ های اجتماعی با تکیه بر رهنمود ها و دغدغه‌ های مقام معظم رهبری در مرکز ملی فضای مجازی، اولویت دادن به این موضوع در جلسه ی یاد شده بررسی و بخش‌ هایی از آن نیز به تصویب رسیده است. بر این اساس مقرر شده توسعه ی پیام رسان های بومی ادامه یابد و شرایط و تسهیلات ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شود تا بتوانند با پیام رسان های خارجی رقابت کنند.

گرچه اسمی از پیام رسان به خصوصی در این خبر منتشر نشده، اما با توجه به بازار داغ تلگرام در بین کاربران ایرانی می تواند انتظار داشت بزرگ ترین پیامد این تصمیم متوجه این پیام رسان باشد. تا امروز تعامل صورت گرفته بین مقامات ایرانی و پیام رسان تلگرام به عنوان یکی از پر استقبال ترین پیام رسان های مورد استفاده ی کاربران ایرانی، با وجود مخالفت اولیه ی مسئولان تلگرام، باعث حذف سریع کانال های غیر اخلاقی این پیام رسان شد و ارتباط تنگاتنگی میان مسئولان ایرانی با این پیام رسان روسی به وجود آورد، تا جایی که مسئولان داخلی از استقبال مردم از تلگرام ابراز رضایت کرده بودند.

اما باید دید این تعامل تا کجا می تواند پیش برود، واکنش پیام رسان های خارجی و کاربران ایرانی آنها به این الزام چیست و در صورت عدم تبعیت از آن آیا پیام رسان های خارجی در ایران مشمول فیلترینگ خواهند شد یا خیر. گفتنی است پیش از این تلاش ها برای تشویق کاربران به استفاده از پیام رسان های بومی با استقبال سرد کاربران مواجه شده و اثرگذاری چندانی نداشته است و کاربران ایرانی بنا به دلایل مختلف کماکان به استقبال بالای خود از پیام رسان های غیر بومی ادامه داده اند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.