۰

جزئیات حذف پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته/کدام پیامک‌ها حذف نمی‌شوند

بازدید 1113

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، روش جدید حذف پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته برای مشترکان موبایل و جزئیات دسته بندی و تفکیک پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده را تشریح کرد.سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به تازگی سرویس یکپارچه ای را برای حذف پیامکهای ناخواسته تبلیغاتی راه اندازی کرده است تا مشترکان ۳ اپراتور موبایل بتوانند به یک شیوه، دریافت پیامکهایی را که آسایش آنها را برهم زده است حذف و یا لغو کنند.

1983801

در این شیوه، فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی خدمات پیامکی برای کاربران تمامی اپراتورهای تلفن همراه، از طریق سامانه پیامکی ۸۰۰ و یا شماره‌گیری کددستوری #۸۰۰* ممکن شده است و کاربران می توانند از این روش، نسبت به انواع پیامکهای ارزش افزوده فعال روی سیم‌کارت خود و روش غیر فعال‌سازی آن آگاه شوند و یا در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، آنها را لغو کنند.

در این سرویس اما تفاوت پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده برای کاربران، به صورت واضح اعلام نشده است و بسیاری از کاربران در استفاده از این روش برای حذف پیامکهای خود با ابهام مواجه شده اند.صادق عباسی شاهکوه معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزئیات نحوه استفاده از سامانه ۸۰۰ را برای حذف پیامکهای ناخواسته توضیح داد.

تعریف ۸ دسته برای پیامکهای ارزش افزوده و یک دسته برای پیامهای تبلیغاتی

وی گفت: پیامهای تبلیغاتی همانطور که اسمش مشخص است تبلیغی بوده و به صورت ناخواسته و اسپم برای مشترک ارسال می شود. در این زمینه از اپراتورها خواسته شده است که در صورت درخواست کاربر، ارسال تمامی پیامکهای تبلیغاتی برای وی، قطع شود. اما در مورد پیامکهای ارزش افزوده با توجه به دسته بندی صورت گرفته، این امکان برای مشترک دیده شده است که بتواند پیامک ارزش افزوده را به دلخواه حذف و یا لغو کند.

معاون رگولاتوری توضیح داد: پیامک ارزش افزوده به پیامکهایی گفته می شود که به ازای دریافت هر پیامک، از مشترک، هزینه کسر شود. برای مثال این پیامکها شامل پیامکهای بازی و سرگرمی، مسابقه و ارسال اطلاعات و اخبار می شود. براین اساس در این طرح، برای تمامی پیامکهای تبلیغاتی در صورت تقاضای مشترک، امکان لغو وجود دارد اما درمورد پیامکهای ارزش افزوده، اپراتورها موظف شده‌اند که لیست این سرویس های فعال را در اختیار مشترک قرار داده و روشهای غیرفعالسازی آن را نیز اعلام کنند.

عباسی شاهکوه با اشاره به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که پیامکهای انبوه را در ۹ دسته بندی شامل ۸ مورد پیامک ارزش افزوده و یک مورد پیامک تبلیغاتی تقسیم بندی کرده است، ادامه داد: با توجه به دسته بندی که برای پیامکهای ارزش افزوده درنظر گرفته شده است از اپراتورهای موبایل خواسته ایم گزینه ای در این سرویس در اختیار مشترک قرار دهند تا مشترک بداند که چه سرویس هایی را فعال دارد و تصمیم بگیرد که آیا پیامک آن را خذف کند و یا خیر.

پیامکهای بانکی، قطع نمی شود

معاون رگولاتوری با تاکید براینکه در این طرح قصدمان این نیست که تمامی پیامکهای انبوه به صورت یکجا قطع شود گفت: قصد براین است که این امکان برای مشترک فراهم شود که بتواند از روی لیست، سرویس پیامکی خود را انتخاب کند و از روش فعالسازی و غیرفعالسازی آن آگاه باشد تا در صورت تمایل، تمامی سرویس ها و یا یک یا چند سرویس پیامکی را بتواند حذف کند. این روشها هم اکنون بر روی سامانه ۸۰۰ فراهم شده و اپراتورها ملزم به ارائه این خدمت هستند.

وی با اشاره به اینکه پس از درخواست مشترک، اپراتور ملزم است که ظرف ۲۴ ساعت تمامی سرویس های پیامک تبلیغاتی مشترک را لغو کند، خاطرنشان کرد: پیامکهای ارسالی از بانکها که مربوط به اطلاعات موجود در حساب بانکی افراد است و پیامکهایی که با مضمون اطلاع از تراکنش صورت گرفته برای مشترک ارسال می‌شود، مشمول این طرح نمی شود و با ارسال این کد، قطع نخواهد شد.

عباسی شاهکوه با تاکید براینکه پیامکهای واریز و برداشت از حساب و خرید، در دسته پیامکهای ارزش افزوده و تبلیغاتی قرار نمی گیرد و به عنوان پیامکهای تراکنشی است گفت: به اپراتورها الزام کردیم که در این زمینه نباید اختلالی در سرویس مشترکان ایجاد شود و در هیچ شرایطی نباید این پیامکها قطع شود. اما باید توجه داشت که پیامکهای اطلاع رسانی بانک، در صورتیکه تبلیغاتی باشد، در دسته پیامکهای تبلیغاتی قرار می گیرد و در صورت درخواست مشترک، لغو خواهد شد.

پیامکهای تبلیغاتی اپراتورهای موبایل قطع می شود

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه پیامکهای تبلیغاتی اپراتورها نیز جز پیامکهای تبلیغاتی محسوب می شود و باید حذف شود گفت: تا پیش از این تبلیغاتی که از سوی اپراتورها به مشترک ارسال می شد، در دسته پیامکهای اسپم قرار نمی گرفت اما در این طرح جدید، اپراتور را ملزم کردیم در صورت درخواست کاربر برای حذف پیامکهای تبلیغاتی، پیامکهای خودشان را نیز باید قطع کنند.

عباسی شاهکوه با اشاره به اختلالاتی که در آغاز اجرای این طرح، بر روی شبکه اپراتورهای موبایل دیده می شود تاکید کرد: در ساعات اولیه اجرای این طرح، به دلیل افزایش بار ترافیکی مشکلاتی در نحوه اجرای آن پیش آمد که با افزایش سرور از سوی اپراتورها، هم اکنون مشکل تا حدی برطرف شده است. اما به طور قطع به چند روز زمان نیاز داریم تا این سرویس پایدار شود.

وی اضافه کرد: این طرح به تدریج در حال تکمیل شدن است و در این مرحله موفق شده ایم که یک چارچوب یکسان را برای هماهنگی و مقررات گذاری در حوزه ساماندهی پیامکهای انبوه اجرایی کنیم. به تدریج نقاط ضعف این سیستم اصلاح و برطرف می شود. ممکن است در چند روز نخست این طرح، با اختلالاتی همراه باشد اما به مرور تکمیل می شود.

معاون رگولاتوری با تاکید بر یکسان سازی نحوه درخواست مشترکان برای قطع سرویس های پیامکی، افزود: این سرویس با نظارت کامل و مستقیم رگولاتوری انجام می شود و به زودی قابلیتهای دیگری مانند آمارگیری و نظرسنجی را نیز به این سامانه اضافه خواهیم کرد تا در صورت نارضایتی کاربران، موضوع به صورت مستقیم پیگیری شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.