۰

ضایع شدن پدر فیلترینگ چین در یک کنفرانس

بازدید 1261

می گویند چاه مکن بهر کسی… این اتفاق دقیقا سر کسی آمده که خودش دیواره آتش بزرگ یا فایروال اینترنت را در چین ساخته است.
به گزارش Engadget فنگ بینژینگ (Fang Binxing) که همه او را به عنوان سازنده دیواره آتش چین می شناسند در یک کنفرانس و در هنگام سخنرانی در مورد امنیت و اینترنت، مجبور شد برای تشریح بیشتر مطلبش، به صفحه ای از اینترنت دسترسی یابد که مدیریت آن از کره شمالی انجام می شد؛ اما در نهایت با پیغامی مبنی بر عدم امکان دسترسی به وب سایت یاد شده روبه رو شد.
فنگ بینژینگ که به پدر سیستم فیلترینگ کشور چین مشهور شده است، چند روز پیش در حین سخنرانی در انستیتو فناوری هاربین برای نمایش دادن یک وب سایت مجبور به استفاده از VPN شد. این امر سوژه انتقاد و تمسخر بسیاری از کاربران شده است. وی در این مراسم سختنرانی در مورد کشورهایی که همانند چین هرآنچه را که کاربران در اینترنت می توانند ببینند، کنترل می کنند، صحبت می کرد و زمانی که با یک وب سایت فیلتر شده مواجه شد، جلوی چشمان حضار که به او خیره شده بود، مجبور شد که از یک ابزار VPN برای دور زدن و دسترسی به وب سایت استفاده کند.
این در حالی است که کاربران VPN در کشور چین معمولا در استفاده از این سرویس با خدمات نصف و نیمه و کاهش شدید سرعت اینترنت روبه رو هستند. فنگ نیز در این شرایط ناگزیر از دور شدن فیلترینگ شد و در حالی که قصد دسترسی به وب سایت های فیس بوک و گوگل را داشت با دو بار قطعی اینترنت روبه رو شد. این امر موجب ایجاد اختلال در سخنرانی او شد و وی در نهایت مجبور به استفاده از سرویس بایدو شد تا بتواند اسکرین شاتی از صفحه اصلی گوگل را به نمایش درآورد.
این وضعیت تا بدانجا کشیده شد که در نهایت فنگ مجبور به لغو جلسه پرسش و پاسخی شد که قرار بود بعد از این سخنرانی انجام دهد.
گفتنی است که فنگ در سال ۲۰۱۴ و در جریان برگزاری مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه ارتباطات پکن، رسما بازنشستگی خود را از سمت های دانشگاهی اش اعلام کرد.
جالب است بدانید که فایروال چین چند وقت پیش هم خبرساز شد؛ به این نحو که گوگل توانست برای یک ساعت از فایروال قدرتمند چین عبور کند. حدود دو هفته پیش وبلاگ نویسان چینی اعلام کردند که صبح دوشنبه گوگل توانست سرورهایی با آی پی جدید در آسیا راه اندازی کند و به اندازه یک ساعت این دیواره آتش را دور بزند.
در این شرایط، موتور جست وجوی گوگل بعد از سال ها سانسور به وسیله مراجع قانونی که تقریبا به طور کامل این وب سایت را مسدود کرده بودند، توانست مدت زمان محدودی در سرزمین اصلی چین قابل دسترسی شود. البته به گفته کاربران، سرویس جی میل و سایر سایت های معروف همچون فیس بوک و یوتیوب در آن مقطع زمانی همچنان مسدود باقی ماندند.
در مدت زمانی که گوگل به راحتی قابل دسترسی بود، بسیاری از کاربران اینترنتی اخباری را در شبکه های اجتماعی چینی مانند Weibo  و Wechat منتشر کردند و بیان کردند که این حرکت برای کشور ما بازگشت به آزادی بیان بود.
به گزارش فناوران، گفتنی است که برخی دیگر از سرویس های گوگل مانند جی میل همچنان در سرزمین اصلی چین مسدود هستند و گوگل پس از آنکه مورد حمله سایبری در سرویس جی میل خود قرار گرفت و با سیستم سانسور دولتی چین روبه رو شد، سرویس جست وجوی آنلاین خود را در سال ۲۰۱۰ از سرزمین اصلی چین به هنگ کنگ منتقل کرد.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.