۰

چرا اپل در تولد چهل سالگی اش، پرچم دزدان دریایی را در مقر اصلی خود افراشت؟

بازدید 1086

در یکم آوریل، اپل چهل ساله شد و به همین مناسبت، پرچم دزدان دریایی در مقر اصلی خود در کوپرتینوی کالیفرنیا افراشته شد. اما علت این کار چه بوده است؟

Screen-Shot-1395-01-15-at-16.18.32-w700

این پرچم نماینگر یک جمجمه یا همان نشانه ی مرگ است که یکی از چشم های آن، سیب چند رنگی است که در اوایل کار، لوگوی رسمی اپل بود. تولد این پرچم، حکایت جالبی دارد و می توان گفت زاییده خلاقیت تیم توسعه مکینتاش است. جابز به این تیم گفته بود: «بهتر است جزیی از دزدان دریایی باشید تا اینکه به نیروی دریایی ارتش بپیوندید.»

این جمله ای است که وی در ابتدای دهه ۸۰ به تیم توسعه مکینتاش زد. در همان زمان اپل، کامپیوتر «لیسا» را توسعه داده بود اما تیم چند نفره ای در یک ساختمان دیگر مشغول توسعه مک بودند که پرچم آنها، همانی است که روز گذشته در مقر اپل برافراشته شد.

117882793_bb4887016d_z

این پرچم نشانگر وجود سرکشی در طبیعت این افراد بوده. استیو جابز در واقع به آنها گفته بود که بقیه کارمندان اپل، همچون ارتش نیروی دریایی هستند اما شما، دزدان دریایی هستید و به شکل کاملا مستقل از سایر کارمندان اپل، کار می کنید.

چنین گفته می شود که که تیم توسعه مکینتاش، از پارچه و مواد قدیمی این پرچم را آماده می کنند و سپس یک برچسب لوگوی اپل را نیز روی یکی از چشم های نشانه ی مرگ قرار می دهند. سپس آن را بالای ساختمانی که در آن کار می کردند، برافراشتند، آن هم بدون اجازه ی جابز. در نهایت جابز پرچم را می بیند و از این کار تیم توسعه مکینتاش، خوشش می آید.

«اندی هرتزفلد» (Andy Hertzfeld)، یکی از مهندسین تیم مکینتاش که در واقع جزیی از دزدان دریایی بوده، سال ها بعد در این باره می نویسد:

«ایده اصلی از سوی «Steve Capps» بود، کسی که از تیم توسعه کامپیوتر لیسا به تیم ما پیوسته بود. او گفت که ما تیم دزدان دریایی هستیم، پس باید پرچم خود را بر فراز این ساختمان قرار دهیم.

چند روز قبل از اینکه به ساختمان جدید نقل مکان کنیم، او چند تکه لباس سیاه رنگ قدیمی با خود آورد و شروع به دوختنش کرد تا در نهایت شبیه به یک پرچم شد. سپس نشانه مرگ توسط Susan Kare رویش نقاشی شد. بعد هم نوبت به چشم بند شد که البته، لوگوی رنگارنگ اپل بود.

قرار بود صبح دوشنبه به این ساختمان نقل مکان کنیم. می خواستیم همان دوشنبه صبح، این پرچم در فراز آن ساختمان آویخته شده باشد تا همه موقع آمدن سر کار، آن را ببینند؛ راهی نبود به جز اینکه یک شنبه عصر، بدون اطلاع وارد می شدیم و این کار را انجام می دادیم.

نمی دانستیم بازخوردها چگونه خواهد بود. مخصوصا عکس العمل استیو. اما در نهایت جابز و دیگران عاشق آن شدند و پرچم هم تبدیل به بخشی از هویت ساختمان شد. هر روز صبح زمانی که سر کار می آمدم و چشمم به پرچم می خورد، ناخوداگاه لبخند می زدم.»

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.