۰

گزارش مالی انویدیا از سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۶: کسب درآمد ۱.۴ میلیارد دلاری و ثبت عملکرد فوق‌العاده

بازدید 1089

انویدیا امروز گزارش مالی خود برای فصل آخر سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر شده است که نشان از عملکرد فوق‌العاده‌ی این شرکت در بازه‌ی مذکور دارد. این شرکت توانسته با کسب درآمد ۱.۴ میلیارد دلاری در بازه‌ی مذکور توانسته درآمد خود در سال ۲۰۱۵ را به ۵.۰۱ میلیارد دلار رسانده و رکورد جدیدی برای خود به ثبت برساند.

d5b72002-0fd8-4c18-8bcb-36eb5088c243

سال ۲۰۱۵ برای کمپانی انویدیا سالی سراسر موفقیت بود. این کمپانی با معرفی معماری Maxwell در این سال و عرضه محصولات متنوع به بازار، توانست برنده رقابت با AMD در زمینه کارت‌های گرافیکی باشد و تقریبا ۸۰ درصد از میزان فروش کلی کارت‌های گرافیک در سال ۲۰۱۵ در اختیار انویدیا است. حال این کمپانی گزارشی از عملکرد مالی خود را در سه ماهه پایانی سال مالی ۲۰۱۶ منتشر کرده که نشان می‌دهد عملکرد عالی این کمپانی کماکان ادامه دارد. بر این اساس، درآمد کلی انویدیا در این بازه زمانی ۱ میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار بوده است که ۷ درصد نسبت به سه ماهه قبلی و ۱۲ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته رشد داشته است. به‌علاوه میزان سود عملیاتی این کمپانی هم در سه ماهه پایانی سال مالی ۲۰۱۶ معادل ۲۵۲ میلیارد دلار و سود خالص هم ۲۰۷ میلیون دلار بوده است که به ترتیب ۹ و ۷ درصد نسبت به سه ماهه قبلی رشد داشته‌اند. البته این ارقام در فرمت مالی GAAP هستند که بر اساس فرمول‌های تایید شده حساب شده‌اند. انویدیا گزارش خود را در قالب فرمت مالی Non-GAAP هم منتشر کرده که در این فرمت هر کمپانی مولفه‌ها و آیتم‌های منحصر به خود را هم وارد معادله می‌کند و بر اساس آن سود عملیاتی انویدیا در سه ماهه پایانی ۲۰۱۶ برابر ۴۴۵ میلیون دلار و سود خالص هم ۳۵۶ میلیون دلار بوده است.

انویدیا همچنین گزارش عملکرد مالی خود را در کل سال ۲۰۱۶ هم منتشر کرده که بر اساس آن درآمد این کمپانی ۵ میلیارد و ۱۰ میلیون دلار اعلام شده است که رشدی ۷ درصدی را نسبت به سال مالی ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. البته در مورد سود عملیاتی (با فرمت GAAP) عملکرد انویدیا با ۲ درصد افت به ۷۴۷ میلیون دلار رسیده و سود خالص هم ۳ درصد افت داشته و معادل با ۶۱۴ میلیون دلار اعلام شده است. در محاسبه با فرمت Non-GAAP هم سود عملیاتی با ۱۸ درصد رشد ۱ میلیارد و ۱۲۵ میلیون دلار و سود خالص با ۱۶ درصد رشد برابر با ۹۲۹ میلیون دلار اعلام شده است.

انویدیا هنوز هم عمده درآمد خود را مدیون فروش کارت‌های گرافیکی مخصوص بازی، کار‌های گرافیکی یا دیتا سنتر است. با این حال پردازنده‌های Tegra این کمپانی هم عملکرد خوبی در زمینه وسایل نقلیه داشته‌اند، البته عملکرد این پردازنده‌ها در زمینه گوشی‌های موبایل با افت روبرو شده است. درآمد Nvidia در زمینه فروش کارت‌های گرافیکی در سه ماهه چهارم سال مالی ۲۰۱۶ معادل با ۱ میلیارد و ۱۸ میلیون دلار اعلام شده که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال مالی قبل رشدی ۱۰ درصدی داشته است. کارت‌های خانواده GeForce در این بازه زمانی رشدی ۲۱ درصدی، کارت‌های Quadro رشدی ۷ درصدی و کارت‌های مخصوص دیتاسنتر انویدیا هم رشدی ۱۰ درصدی را در زمینه فروش نسبت به سه ماهه پایانی سال مالی ۲۰۱۵ تجربه کرده‌اند.

درآمد پردازنده‌های Tegra کمپانی انویدیا هم در سه ماهه پایانی سال مالی ۲۰۱۶ برابر با ۱۵۷ میلیون دلار اعلام شده که در مقایسه با همین دوره در سال مالی ۲۰۱۵ رشدی ۴۰ درصدی داشته است. البته نقش اصلی را در این مورد، پردازنده‌های استفاده شده در وسایل نقلیه ایفا می‌کنند که با رشد ۶۸ درصدی درآمدی معادل ۹۳ میلیون دلار را در این بازه ثبت کرده‌اند.

پس از اعلام این گزارش مالی،  جِن-سون هوانگ، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی انویدیا، بیانیه زیر را هم منتشر کرده است:

ما در سه ماهه پایانی سال مالی ۲۰۱۶ رکورد جدیدی را ثبت کردیم که پایانی عالی برای یک سال مالی رکوردشکن محسوب می‌شود. استراتژی اصلی ما تولید پلتفرم‌های پردازشی جدید برای سیستم‌های کامپیوتری در حال رشد است که به عملکردی ۱۰ برابری نیاز خواهند داشت و ما هم قصد داریم این نیاز آن‌ها را برطرف کنیم. هر پلتفرم اینچنینی در راستای رسیدن ما به هدف کلی تولید بهترین GPU‌های جهان به ما کمک می‌کند.

انویدیا در مجموع فعالیت‌های خود را در چهار زمینه کلی ادامه می‌دهد؛ رایانه‌های شخصی مخصوص بازی، واقعیت مجازی، خودرو‌های هوشمند و سبک‌های جدید آموزشی که علی‌الخصوص مورد آخر برای ما از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است و با استفاده از آن شاهد انقلابی در زمینه هوش مصنوعی خواهیم بود که به لطف توان پردازشی GPU‌های انویدیا عملی می‌شود.

انویدیا همچنین اهداف خود را برای سال مالی ۲۰۱۷ هم اعلام کرده که براساس آن پیش‌بینی می‌شود درآمد این کمپانی در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۱۷ به ۱ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار برسد که نسبت سود آن (Gross Margin) به ترتیب برای فرمت‌های GAAP و Non-GAAP معادل ۵۷/۲ و ۵۷/۵ درصد خواهد بود. سود عملیاتی GAAP معادل ۵۰۰ میلیون دلار و Non-GAAP هم ۴۴۵ میلیون دلار خواهد بود و مالیات محاسبه شده در هریک از این فرمت‌ها هم ۱۹ درصد پیش‌بینی شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.