۰

با چیپست های میان رده و جدید کوالکام بیشتر آشنا شوید

بازدید 1144

روز گذشته بزرگترین شرکت سازنده چیپست برای دستگاه های موبایل به نام کوالکام، از سه چیپست مجتمع پرده برداشت که می توان آنها را در رسته اقتصادی تا میان رده دسته بندی کرد.قوی‌ترین سیستم-بر-چیپ که کوالکام آن را رونمایی کرد، اسنپدراگون ۶۲۵ نام دارد که در واقع جانشینی است برای اسنپدراگون ۶۱۷ که در سال پیش معرفی و عرضه شد.

snapdragon_425_435_625_thumbnail

نمونه جدید یاد شده در قیاس با نسل قبلی خود بهینه تر شده و کوالکام خبر می دهد که مصرف انرژی آن تا ۳۵ درصد کاهش داشته است. همین موضوع باعث می شود تا عمر باتری دستگاه هایی که از این سیستم-بر-چیپ استفاده می کنند تا حدی بیشتر از پیش گردد.

از لحاظ ساختاری، Snapdragon 625 دارای ۸ هسته ۶۴ بیتی از نوع Cortex-A53 است که فرکانس پردازشی آنها تا ۲ گیگاهرتز بالا می رود و با فناوری ۱۴ نانومتری همراه گشته. این در حالیست که در همین چیپست، یک مودم LTE نیز به کار رفته است. نکته جالب تر اینکه اسنپدراگون ۶۲۵ یک چیپست میان رده است و می تواند ویدیوهای ۴K را به ثبت برساند.

اما این همه داستان میان رده ی قدرتمند کوالکام نیست. اسنپدراگون ۶۲۵ می تواند از سنسورهای ۲۴ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و ۱۳ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی پشتیبانی نماید. در نهایت باید اشاره کرد که شرکت یاد شده در این چیپست مجتمع از پردازشگر گرافیکی قدرتمند Adreno 506 نیز بهره گرفته است.

اما می رسیم به نمونه بعدی که اسنپدراگون ۴۳۵ نام دارد. این چیپست ۲۸ نانومتری، دارای پردازنده ای ۸ هسته ای و ۶۴ بیتی از نوع هسته های Cortex-A53 بوده که با فرکانس پردازشی ۱.۴ گیگاهرتز به کار مشغول خواهند بود.

این چیپست نیز به یک مودم LTE از نوع X8 مجهز است. در واقع این اولین باریست که یک چیپست سری ۴۰۰ اسنپدراگون به مودم LTE مجهز می شود. این مودم از نوع «دسته بندی ۷» بوده که می تواند با سرعتی معادل ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه دانلود کرده و با ۱۵۰ مگابیت به آپلود بپردازد.

در اسنپدراگون ۴۳۵ همچنین از یک پردازنده سیگنال تصویر دوگانه (ISP) استفاده شده که همین موضوع اجازه می دهد تا سازنده بتواند در موبایل خود دوربینی با سنسور ۲۱ مگاپیکسلی قرار دهد.

پردازشگر گرافیکی اسنپدراگون ۴۳۵ نیز آدرنو ۵۰۵ نام داشته و می تواند رزولوشن تصویر تمام اچ دی را پشتیبانی کند.

اما آخرین چیپستی که از سوی کوالکام معرفی شده، اسنپدراگون ۴۲۵ نام دارد که باز هم ۲۸ نانومتری است. در این چیپست یک پردازنده چهار هسته ای از نوع Cortex-A53 یافت می شود که فرکانس پردازشی آنها به ۱.۴ گیگاهرتز می رسد.

به نظر می رسد که کوالکام این محصول را به عنوان جایگزینی برای سیستم-بر-چیپ هایی نظیر اسنپدراگون ۴۱۰ و ۴۱۲ معرفی کرده است. این چیپ مجتمع هم از مودم LTE با «دسته بندی ۴» بهره مند بوده که می تواند سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۷۵ مگابیت بر ثانیه را به ارمغان بیاورد.

پردازشگر گرافیکی اسنپدراگون ۴۲۵، آدرنو ۳۰۶ خواهد بود و سازنده ی موبایلی که از این چیپست بهره گیرد، می تواند محصول خود را به دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی مجهز کند.

این طور که کوالکام خبر می دهد، سازندگان تلفن های هوشمند تا قبل از رسیدن به نیمه سال ۲۰۱۶ می توانند به این سه چیپست در موبایل های خود دسترسی پیدا کنند. با این حساب، موبایل های مجهز به اسنپدراگون ۶۲۵، ۴۳۵ و ۴۲۵ در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ به دستمان خواهند رسید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.