۰

آلفابت یا اپل؛ مقایسه دو غول فناوری از نظر فاکتورهای اقتصادی

بازدید 1036

آلفابت در برابر اپل؛ این روزها مقایسه دو کمپانی عظیم و پیشرو در دنیای فناوری تنها به محصولات و سرویس‌های ارائه شده محدود نشده و دو غول فناوری در عرصه‌ی تبدیل شدن به با ارزش‌ترین کمپانی جهان نیز در رقابتند. در هفته‌های اخیر پس از تقریبا یک سال، آلفابت اپل را پشت سر گذاشت؛ اما این برتری تنها چند روز ادامه داشت.

9c722ef6-baab-4d5e-8c4c-75b9c475d209

در طول یک سال گذشته، مخصوصا زمستان سال ۲۰۱۵ میلادی، اپل با افزایش بی سابقه‌ای از قیمت سهام خود روبرو شد که بیشتر به دلیل فروش فوق العاده‌ی آیفون‌های این کمپانی بود. پس از رسیدن مجموع ارزش سهام این کمپانی به بیش از ۷۰۰میلیارد دلار، این کمپانی لقب با ارزش‌ترین کمپانی تاریخ تجارت را از آن خود کرد؛ البته باید به این موضوع اشاره کرد که این کمپانی بدون در نظر گرفتن نرخ برابری دلار در سال‌های گذشته این لقب را تصاحب کرده بود. در هر حال روز‌های خوب اپل به پایان رسید و سقوط سهام این کمپانی مجموع ارزش سهام کمپانی را بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار کاهش داد. در مقابل، انتشار گزارش مالی آلفابت برای سه ماهه‌ی منتهی به سال نوی میلادی که بسیار بالاتر از انتظار‌ها بود، ارزش سهام آلفالت را بالا کشید تا آلفابت به با ارزش‌ترین کمپانی جهان تبدیل شود. آلفابت با گزارش درآمد ۸.۶۷ دلار به ازای هر سهم در سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی، ۷ درصد بیش از پیش‌بینی‌های صورت گرفته درآمد کسب کرد.

همانطور که اشاره کردیم پس از انتشار گزارش مالی آلفابت، ارزش مجموع سهام این کمپانی به بیش از ۵۳۰.۹ میلیارد دلار رسید و آلفابت موفق شد تا در بین کمپانی‌های S&P 500 جایگاه با ارزش‌ترین کمپانی را تصاحب کند. اما پس از روز سه‌شنبه‌ی هفته گذشته، اپل دوباره با ارزش‌ترین کمپانی از نظر مجموع ارزش بازار شد. پیش از ارائه‌ی گزارش مالی آلفابت، برآوردهای صورت گرفته توسط کارشناسان امر، آلفابت را با ارزش‌ترین کمپانی از نظر ارزش سرمایه‌گذاری معرفی کرده‌ بودند.

اپل و آلفابت در حال حاضر از نظر ارزش مجموع سهام در جایگاه اول و دوم قرار گرفته‌‌اند. در ادامه به بررسی جایگاه این دو کمپانی از نظر سود و درآمد کسب شده بین کمپانی‌های حاضر در لیست S&P 500 خواهیم پرداخت. S&P 500 که مخفف (Standard and Poor’s index) است، فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر تالارهای بورس نیویورک و نزدک است. کاربرد این فهرست در مقایسه مهاملات و خرید و فروش سهام و ارزیابی عملکرد شرکت‌های بزرگ است.

اپل در برابر گوگل از نظر درآمد کسب شده

با توجه به اینکه تمام کمپانی‌های حاضر در فهرست S&P 500 گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ را ارائه نکرده‌‌اند، از این‌رو نمی‌توان به طور قطع در مورد جایگاه‌ها سخن گفت؛ اما بیشترین درآمد کسب شده براساس آمارهای موجود متعلق به کمپانی وال مارت است که بیش از ۴۸۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به جیب زده است.

اپل با کسب بیش از ۲۳۳.۳ میلیارد دلار جایگاه سوم را در این لیست به خود اختصاص داده است. آلفابت با درآمد ۷۴.۲ میلیارد دلاری در رتبه‌ی ۳۳ام جای گرفته است.

سود خالص کسب شده توسط شرکت‌های S&P 500

از نظر میزان سود خالص کسب شده توسط کمپانی‌ها، اپل در جایگاه اول قرار گرفته است. کاپرتینویی‌ها در سال ۲۰۱۵ بیش از ۵۳.۷ میلیارد دلار سود خالص کسب کرده‌اند. آلفابت در این لیست جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است. سود خالص کسب شده توسط این کمپانی در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۶.۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

جایگاه با ارزش ترین کمپانی‌های جهان از نظر ارزش سهام

با در نظر گرفتن درآمد، سود خالص و ارزش بازار، اپل هنوز کمپانی برتری در مقایسه با آلفابت است. با وجود اینکه هم اکنون کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری جایگاه‌های اول با ارزش‌ترین کمپانی‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند، اما به نظر می‌رسد این روند با عرضه‌ی سهام کمپانی نفتی آرامکو عربستان تغییر خواهد یافت. برخی از گمانه‌ها حتی رکوردرنی این کمپانی با ارزش بیش از یک تریلیون دلار را نیز پیش‌بینی می‌کنند. آرامکو با در نظر گرفتن ذخایر نفتی خود، بسیار قدرتمندتر از اگزون موبیل است. این کمپانی سعودی روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. باید دید که در آینده چه چیز در انتظار کمپانی‌های فناوری خواهد بود؟

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.