۰

سرویس ارسال و دریافت بدون سیم فوق سریع گوگل

بازدید 1043

کمپانی گوگل در نظر دارد یک فناوری جدید را توسعه دهد که به عقیده بسیاری از صاحب نظران می‌توان آنرا نسخه بدون سیم فناوری گوگل فایبر نامید.روز دوشنبه گوگل یک سند جدید را در کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا ایجاد کرده و طی آن از این کمیسیون درخواست کرده مجوز آزمایش فناوری ارتباطی جدید خود را در سراسر ایالت کالیفرنیای آمریکا صادر شود. در این سند جدید، کمپانی گوگل تشریح کرده است که قصد دارد با استفاده از امواجی با فرکانس میلیمتری حجم عظیمی از اطلاعات را با سرعتی چشمگیر و به صورت بدون سیم منتقل کند.

A technician gets cabling out of his truck to install Google Fiber in a residential home in Provo

البته هنوز اطلاعات چندانی از قصد و هدف گوگل از انجام چنین کاری مشخص نیست اما آنچه اکنون مشخص شده این است که این شرکت بزرگ آمریکایی مضاف بر ارائه سرویس‌های مبتنی بر اینترنت قصد دارد بسترهای لازم برای دسترسی سریع‌تر و بهینه تر به اینترنت را برای کاربران این شبکه جهانی مهیا کند. همچنین بسیاری از کارشناسان معتقدند که این فناوری جدید در واقع نسخه بدون سیم گوگل فایبر است که این کمپانی با استفاده از فیبرهای نوری، اینترنت فوق سریع را در دسترس کاربران خود در ایالات متحده آمریکا قرار می‌دهد. با ورود به بخش ارائه بسترهای اتصال به اینترنت منازل، گوگل خواهد توانست این بازار بزرگ و البته سودآور را از انحصار سرویس‌دهنده‌های کارکشته و قدیمی نظیر AT&T و Verizon خارج کرده و به عنوان رقیبی قدرتمند وارد میدان شود. این فناوری خواهد توانست به عنوان نسخه ارزان قیمت و فوق سریع سرویس‌های اینترنت عمل کند و طیف وسیعی از کاربران را تحت پوشش گوگل درآورد.

استفن کرولی، مهندس ارشد در بخش فناوری‌های بدون سیم که به عنوان مشاور و ناظر بر اسناد موجود در کمیسیون ارتباطات فدرال کار می‌کند، معتقد است که فناوری اخیر گوگل، نزدیک ترین و شبیه‌ترین گزینه به گوگل فایبر است. به عقیده وی با استفاده از امواجی با فرکانس میلیمتری می‌توان حجم عظیمی از اطلاعات را با سرعت بسیار زیاد در فواصل کوتاه منتقل کرد. سرعت انتقال در این فناوری به چند گیگابیت بر ثانیه می‌رسد!

با استفاده از این فناوری می‌توان سرویس‌های ارائه اینترنت رایج و عموما کابلی را با سیستم‌های بدون سیم جایگزین نمود که از نظر اقتصادی موجب صرفه جویی چشمگیری خواهد شد. این کار کارشناسان را مجاب خواهد کرد تا به جای کشیدن کابل‌های اینترنت به هر خانه، سرویس خود را به صورت بی سیم و با همان کیفیت ارائه نمایند.

موتور جستجوی شماره یک جهان استراتژی خود را به نحوی تغییر داده تا به عنوان بخشی از خدمات و سرویس‌های خود، اینترنت پر سرعت را به دست مردم عادی برساند. این کمپانی اعلام کرده قصد دارد سرویس‌های اینترنت خود را به بیش از ۳۰ شهر در آمریکا ارائه کند. پیش از این و در سال ۲۰۱۳ نیز طی توافقنامه‌ای، بیش از ۷۰۰۰ شعبه از کافی شاپ‌های مشهور استارباکس به اینترنت پرسرعت گوگل تجهیز شدند.

پیشتر و در اوایل سال جاری میلادی، بسیاری از وب‌سایت‌های خبری فناوری اعلام کردند که گوگل در حال آزمایش سرویس ارائه اینترنت بدون سیم با قابلیت زیاد است که با ارائه آن در بازارهایی که قبلا از فناوری فایبر این کمپانی استفاده می‌کردند، کاربران خواهند توانست از این سرویس جدید استفاده کنند. گوگل در سند جدید خود تقاضای ارائه مجوز به مدت ۱۸۰ روز را تسلیم کرده و در آن متذکر شده که حفظ اسرار و اطلاعات موجود در آن سند باید در اولویت نخست FCC قرار گیرد چرا که تاثیر مستقیمی بر فناوری، دستاوردها و موقعیت‌های مالی آینده این شرکت دارد.

گوگل در متن خود آورده است که هدف از انجام این آزمایش، انجام آن در اسرع وقت به گونه‌ای است که به باور سران ارشد آن، هنر رادیویی گوگل به شکلی صحیح توسعه یابد. اما در این بین گروهی از متخصصان حوزه فناوری‌های بدون سیم هستند که معتقدند انجام این آزمایش لزوما به معنای معرفی محصول یا خدماتی جدید توسط گوگل در آینده‌ای نزدیک نخواهد بود.

اولین آزمایش در روز سیزدهم نوامبر سال جاری در منطقه تجاری سان فرانسیسکو شامل منطقه San mateo و دو بخش اداری که در فاصله کمتر از یک مایل از یکدیگر قرار دارند و گفته می‌شود در مقر اصلی این کمپانی در منطقه مانتین ویو هستند، آغاز خواهد شد. گوگل اذعان کرده که در این تلاش، از فرستنده‌های رادیویی با فرکانس ۵٫۸ گیگاهرتز، ۲۴٫۲ گیگاهرتز و همچنین فرستنده‌های رادیویی در باند موج میلیمتری ۷۱ تا ۷۶ گیگاهرتز و ۸۱ تا ۸۶ گیگاهرتز استفاده خواهد شد.

امواج با فرکانس میلیمتری عملکرد خارق العاده‌ای در فواصل کوتاه دارند. به عنوان مثال می‌توان از فرستنده‌های خاصی، مناطق کوچک شهری را به این فناوری جدید مجهز نمود. با کنار هم قرار دادن چندین فرستنده رادیویی در مجاورت یکدیگر می‌توان شبکه‌ای پرسرعت، درست همانند فناوری فایبر و به صورت بدون سیم ایجاد کرد. به عقیده بسیاری از متخصصان، معرفی این فناوری خواهد توانست اینترنت با کیفیت گوگل را که پیش از این صرفا از طریق پروژه فایبر و با مشکلات فنی بسیار در اختیار کاربران قرار می‌گرفت را به راحتی و بدون وجود مشکلات دست و پا گیر به دست طیف گسترده‌تری از مردم رساند. FCC قرار است به زودی یک جلسه فوق العاده به منظور بررسی استفاده از طیف‌های بدون سیم بالاتر از ۲۴ گیگاهرتز برای سرویس‌های موبایل، درست همانند آنچه که گوگل قصد انجام آنرا دارد تشکیل دهد.

البته کارشناسان گوگل نیز اذعان کرده‌اند که پس از راه اندازی سیستم‌های ارسال و دریافت اطلاعات بدون سیم جدید، هیچ گونه اطلاعاتی به وسیله آنها ارسال و دریافت نخواهد شد و صرفا یکسری درخواست (Ping) در طول مسیر شبکه ارسال خواهند شد تا مسافت طی شده بررسی شود. به هر روی اگر گوگل موفق شود این فناوری جدید را با موفقیت مورد آزمایش قرار دهد به احتمال زیاد در آینده نزدیک شاهد ظهور فناوری جدید و کارآمدی در عرصه ارسال و دریافت اطلاعات به صورت بدون سیم خواهیم بود.

منبع

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.