۰

این خالکوبی موقتی در حقیقت یک باتری است که با عرق شارژ می شود

بازدید 1119

cj98afvjsyrm4xiurgim

چه می شود اگر عرق تولید شده توسط بدن بتواند به گجت های ما قدرت رسانی کند؟ و چه می شود اگر رابط بین این دو یک خالکوبی موقتی باشد که هر چه بیشتر عرق کنید، برق بیشتری توسط آن تولید شود؟ این دقیقا همان چیزی است که محقیقین دانشگاه سن دیگو تولید کرده اند و روزی فرا می رسد که گجت های پوشیدنی شما از این طریق شارژ شوند.

جالب اینجاست که نسخه آزمایشی ارائه شده در «اجماع شیمیدانان آمریکا» نه تنها به عنوان یک باتری زیستی عمل کرد، بلکه توانست مقدار لاکتات تولید شده توسط بدن را هم اندازه بگیرد. لاکتات یکی از موادی است که بدن حین فشار فیزیکی تولید می کند و به وسیله آن می توان تناسب اندام را هم مورد اندازه گیری قرارداد.

اندازه گیری میزان لاکتات موجود در بدن نیاز به تست خون دارد اما دانشمندان سن دیگو راه ساده تری یافته اند: عرق. این محققین خالکوبی های موقتی طراحی کرده اند که روی آن ها چیپ های کوچکی قرار گرفته و میزان لاکتات موجود در عرق را اندازه می گیرد. حالا دانشمندان می توانند در هر زمانی میزان لاکتات را در قسمت های مختلف بدن و در وضعیت های مختلف اندازه بگیرند، آن هم بدون تست خون.

پروسه اندازه گیری لاکتات طی از دست دادن الکترون این مواد انجام می شود و این موضوع همان عاملی است که تیم تحقیق را به فکر تولید یک باتری نیم سلولی انداخت. دکتر جوزف وانگ، مهندس نانو دانشگاه می گوید: “ما با این ایده وارد عمل شدیم که از طریق راهی انسانی از بدن انرژی جمع آوری کنیم”. در چنین موردی، آنود حاوی آنزیمی است که الکترون ها را از لاکتات جدا می کند و کاتدی مولکولی دارد که این الکترون را می پذیرد.

وانگ این تتوی بسیار باریک را “اولین نمونه سلول سوخت زیستی با قابلیت جمع آوری انرژی از مایعات بدن” می داند. سال گذشته نتایج این تحقیقات منتشر شده بود اما اخیرا و در اجماع شیمیدان های آمریکا نمایش داده شد که این خالکوبی چگونه عمل می کند.

چیزی که در مورد نسخه آزمایشی این خالکوبی ها بسیار جالب به نظر می رسد این است که تنها استفاده از آنها به عنوان باتری نیست. در حقیقت یک سنسور است که برای موارد خاص اندازه گیری سلامت کاربرد دارد و از تولیدات بدن هم استفاده مثبت می کند. یک تقارن کامل در این میان وجود دارد: آنچه که این خالکوبی اندازه می گیرد باعث شارژ شدن آن می شود.

منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.