۰

نکات عکاسی حرفه ای با موبایل های هوشمند

بازدید 1162

در این مطلب، با نکات عکاسی حرفه ای با موبایل های هوشمند و تلفن های همراه آشنا خواهید شد. سرویس مجله تلفن های هوشمند و موبایل این بار به سراغ موضوعی رفته که شاید خیلی ها مایل به یادگرفتن آن باشند. پس حتما این مطلب را از دست ندهید. قطعا بعد از مطالعه این چند خط، عکس های بهتر ، زیباتر و ماندگارتری را با تلفن های همراه خود به ثبت خواهید رساند:

1

ورود گوشی های موبایل به بازار ابزارهای دیجیتال شخصی، دنیای تکنولوژی و محصولات دیجیتال را متحول کرد. در واقع رونق بازار گوشی های موبایل و به دنبال آن افزوده شدن امکانات جانبی دیگری مانند پخش کننده موسیقی، دوربین عکاسی و به تدریج هوشمند شدن این محصول باعث شد تا بازار محصولاتی مانند Mp۳ Playerها، کامپیوترهای شخصی و دوربین های عکاسی به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و حتی وارد رکود شود.

دوربین موبایل های هوشمند در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده است، اما هنوز هم از نظر کیفی با دوربین های حرفه ای DSLR قابل مقایسه نیست. در مقایسه با دوربین های کامپکت یا کوچک هم بسته به مهارت کاربران ممکن است دوربین های این موبایل ها بدتر یا بهتر باشند. در واقع مهارت کاربر در استفاده از هر نوع دوربین در کیفیت نهایی عکس ها تاثیرگذار است و در مورد دوربین یک موبایل هوشمند هم وضعیت به همین صورت است. بعضی از اصول عکاسی همیشه باید رعایت شوند؛ حتی در مورد عکاسی با استفاده از نرم افزارهای هوشمند گوشی های جدید. با این اوصاف اگر تصمیم دارید از حداکثر امکانات موبایل هوشمندتان استفاده کرده و از دوربین آن که همیشه در دسترس شما قرار دارد بهره ببرید، بهتر است بعضی نکات مهم را رعایت کنید. این نکات کاربردی و مهم را در اینجا می توانید دنبال کرده و یاد بگیرید.

دقت و حوصله کنید
دوربین خوب در بسیاری از موارد دوربینی است که همیشه با شما باشد. شاید با یک دوربین کوچک نتوان عکس های باکیفیتی گرفت، اما این امتیاز را دارد که همیشه با شما هست. معمولا عکس های گرفته شده با گوشی های رده پایین و نه چندان حرفه ای، نویز زیادی دارد و جزئیات آن طور که انتظار دارید، حفظ نمی شود. با این حال اما راه هایی برای افزایش کیفیت وجود دارد. بسته به مدل گوشی و برند آن، نرم افزار و تنظیمات دوربین متفاوت است. بنابراین باید حوصله کنید و با دقت حالت های مختلف عکاسی و تنظیمات مربوط به آن را بررسی کنید. مراقب باشید که سوژه عکاسی به سمت نور قرار داشته باشد و شما پشت به آن. دوربین موبایل های هوشمند معمولا در محیط های تاریک ضعیف تر هستند. بنابراین بهتر است در تاریکی از نور حداکثر برای عکاسی با این دوربین ها استفاده کنید.

169456_1

به این منظور بهتر است پشت به نور بایستید. این کار در مورد یک دوربین حرفه ای و حتی کامپکت ساده تر است، چون خودش را بهتر با شرایط دشوار تطبیق می دهد. در مورد یک موبایل هوشمند اما باید حوصله کنید، به اطراف حرکت کنید و بالاخره موقعیت مناسب را انتخاب کنید. توجه کنید که این قانون هم مثل هر قانون کلی دیگری، گاهی شکسته می شود. به عنوان مثال در عکاسی از مناظر ممکن است وجود خورشید در مرکز تصویر، نورپردازی جالبی ایجاد کند یا در عکاسی از چهره، سایه هایی که در اثر تابش زاویه دار نور روی چهره شخص ایجاد می شود، تصویر جالبی ایجاد کند. با این حال در مجموع و در بیشتر مواقع نور پشت سر بهتر از حالت های دیگر است.

لنز دوربین را پاک کنید
موبایل های هوشمند کاربردهای زیادی دارند ولی برعکس دوربین های عکاسی، تجهیزات ویژه حفاظت و پاکیزه نگه داشتن لنز را همراه خودشان ندارند. درست به همین دلیل هم هست که معمولا لنز موبایل شما کمی چرب و کثیف می شود. به این ترتیب بهتر است همیشه قبل از عکاسی لنز دوربین گوشی تان را پاک کنید. هنگام عکاسی با دوربین های معمولی، احتمال برخورد انگشتان با لنز کمتر است. در مورد گوشی های موبایل اما طبیعتا به خاطر استفاده بیشتر کثیف شدن لنز بیشتر اتفاق می افتد و بهتر است به پاکیزگی لنز بیشتر توجه کنید، چون اثر بدی روی کیفیت عکس ها می گذارد.


از زوم دیجیتال استفاده نکنید
بزرگ نمایی یا زوم دیجیتال به این صورت کار می کند که بخشی از یک عکس بزرگ را برش می دهد تا روی سوژه اصلی تمرکز کند. در کنار برش، ممکن است الگوریتم هایی برای ارتقای کیفیت هم اضافه شود، اما در مجموع کیفیت آن کاهش چشمگیری خواهد داشت. بزرگ نمایی اپتیکال یا نوری اما توسط لنز انجام می شود و اثر کاهش کیفیت آن به مراتب کمتر است. در مورد دوربین موبایل های هوشمند هم این نکته بسیار مهم است، هر چند ممکن است بارها و بارها آن را شنیده باشید.

به موقع از نور فلش استفاده کنید
فلش های LED در گوشی های موبایل جدید، بسیار پیشرفته تر از گذشته هستند. در نور کم می توان از نور فلش برای عکاسی در محیط تاریک به خوبی استفاده کرد. در بیشتر گوشی ها اگر استفاده از فلش را در حالت Auto قرار دهید، معمولا دوربین زیاد از آن استفاده می کند. استفاده از فلش همیشه هم مفید نیست. شاید بارها برایتان پیش آمده که در نور کم از فلش LED و نور سفید آن استفاده کرده اید اما نتیجه کار برایتان جالب نبوده است. بنابراین بهتر است یک عکس با فلش و عکسی دیگر را بدون فلش بگیرید و بعدا بهترین عکس را انتخاب کنید. البته پردازش عکس از قبل و ویرایش عکس برای حل مشکل نور کم یا زیاد امکان پذیر است، اما بهتر است عکسی راکه مناسب تر است در ابتدا انتخاب کنید. اگر فلش گوشی شما نور نسبتا زیادی دارد، می توانید با قرار دادن مانعی مثل برچسب سفیدرنگ یا حتی دستمال کاغذی، نور آن را کنترل کنید. نور زیاد چهره اشخاص را شبیه ارواح و غیرطبیعی می کند. فاصله شما از سوژه هم در نورپردازی اهمیت زیادی دارد. نزدیکی بیش از حد یا دوری زیاد، هر دو در شرایطی عکس را خراب می کنند.

تنظیمات نرم افزار گوشی را بررسی کنید
بسته به اینکه چه مدل گوشی موبایلی دارید و نرم افزار انتخابی شما برای استفاده از دوربین آن کدام است، تنظیمات در بخش های مختلفی قرار گرفته و قابل استفاده هستند. بهتر است با دقت و حوصله به بررسی و تغییر تنظیمات و آزمایش و تست عملی این نرم افزار در شرایط مختلف بپردازید. در برخی موارد استفاده از نرم افزارهای حرفه ای تر مثل CameraZOOM FX برای اندروید و +Camera برای آی فون بهتر است، اما دقت کنید که در مورد بعضی از گوشی ها، سرعت نرم افزار پیش فرض دوربین نسبت به نرم افزارهای جانبی کمتر است و گاه این تفاوت بسیار زیاد است. علت این موضوع هم بهینه سازی های انجام شده توسط شرکت سازنده گوشی است و باید به این نکته هم توجه کرد. نرم افزارهای جانبی زیادی وجود دارد، اگر نرم افزار اصلی گوشی، مطلوب تان نیست، نرم افزارهای دیگر را جست وجو و امتحان کنید.

وضوح تصویر مناسب را انتخاب کنید
اغلب گوشی های موبایل، امکان گرفتن عکس هایی با وضوح های تصویر مختلف را دارند. اگر بخواهید از طریق یک پیامک MMS عکس را ارسال کنید، وضوح تصویر پایین قطعا مفیدتر است، اما در حالت عادی، بالاترین وضوح تصویر و بیشترین کیفیت عکس مناسب است. موضوع ساده ای است، اما همین سادگی باعث می شود که گاهی فراموش کنیم قبل از عکاسی وضوح تصویر مناسب را انتخاب کنیم. این موضوع درست بعد از عکاسی و هنگام دیدن عکس ها روی کامپیوترهای شخصی می تواند ناراحت کننده باشد. در بعضی گوشی ها، زمانی که عکس را ضمیمه ایمیل می کنید، نرم افزار مربوط به صورت خودکار وضوح تصویر عکس را کاهش می دهد. دقت کنید که عکس های ارسال شده وضوح تصویر کامل داشته باشند.

عکاسی بدون لرزش گوشی
گوشی های موبایل جدید معمولا به حسگرهای حرکتی مجهز هستند و در نرم افزار دوربین حالتی به نام Stable Shot یا شبیه آن دیده می شود. منظور از این حالت عکاسی این است که نرم افزار دوربین حرکات گوشی را از حسگر دریافت می کند و به محض پایداری نسبی، عکس را می گیرد. البته می توان حساسیت را تنظیم کرد تا از ثبت کوچک ترین لرزش ها هم هنگام گرفتن عکس جلوگیری شود. مزیت این روش این است که فشار دادن دکمه شاتر چه به صورت نرم افزاری و چه به صورت فیزیکی، باعث لرزش بدنه گوشی نمی شود. شاید بگویید عکاسی پشت سر هم که معمولا با عنوان Burst Shot یا Burst Mode در نرم افزار دوربین پیش بینی شده هم عکس هایی در فاصله زمانی کم می اندازد و می توان بعدا بهترین عکسی را که کمترین لرزش در آن مشهود است، با استفاده از آن انتخاب کرد. این روش اما یک اشکال بزرگ دارد، روی صفحه نمایش کوچک گوشی نمی توان ماتی تصویر را به راحتی تشخیص داد. باید عکس ها را به کامپیوتر شخصی منتقل کرد و آنها را با دقت بررسی کرد. زمان زیادی لازم است. بنابراین مزیت دوم این روش این است که نیازی به پاک کردن تعداد زیادی عکس مات نیست. عکس به شرطی گرفته شده که لرزش از حد مشخص شده کمتر باشد. برای استفاده از این قابلیت معمولا باید آرنج دست را به خوبی به جایی تکیه داد و مثل تک تیراندازها، بسیار آرام تنفس کرد.

توازن رنگ سفید را رعایت کنید
معمولا موبایل های هوشمند در تشخیص توازن رنگ سفید عملکرد دقیق و خوبی دارند اما در نور کم، مشکل پیدا می کنند. اولین راه برای جلوگیری از این مشکل این است که به نرم افزار دوربین اجازه بدهید که خودش را با شرایط تطبیق دهد. شاید ۵ ثانیه زمان، فرصت خوبی باشد. اگر حوصله نکنید و سریع عکاسی کنید، ممکن است در نتیجه عکس کمی نارنجی رنگ شود. راه حل دیگر این است که دوربین را به سمت منبع نور بگیرید تا ته رنگ نور را درک کند. آخرین راه، تنظیم دستی توازن رنگ سفید است. اگر گوشی بعد از یک دقیقه و گردش به اطراف، نتوانست توازن رنگ درست را اعمال کند، خودتان به صورت دستی این کار را انجام دهید. حالت های daylight برای نور روز، cloudy برای هوای ابری، fluorescent برای نور لامپ های مهتابی و گزینه های دیگر قابل انتخاب است. شاید تنظیم دستی بهتر از تشخیص خودکار باشد.

ویرایش عکس
همیشه نمی توان عکس ها را به شکلی که مطلوب است توسط دوربین ثبت کرد و گرفت. حتی با یک دوربین حرفه ای DSLR هم همیشه عکس ها عالی و باکیفیت نخواهند بود. گاهی بهترین روش استفاده از کامپیوترهای شخصی برای ویرایش کردن عکس ها است. لزوما نباید در استفاده از فتوشاپ مهارت کامل داشته باشید. آشنایی با بعضی ابزارها و فیلترهای ساده فتوشاپ یا نرم افزارهای خوب دیگر مثل GIMP کافی است. حتی با نرم افزارهای ویرایش تصویر ساده تر هم می توان بعضی از اشکالات را تصحیح کرد. در خود گوشی ها هم می شود از نرم افزارهای ویرایش عکس استفاده کرد، اما با توجه به کوچک بودن صفحه نمایش، استفاده از کامپیوتر شخصی انتخاب بهتری است.

تغییر سطوح رنگ
همه گوشی ها از نظر کیفیت رنگ عالی نیستند. حتی اگر توازن رنگ سفید صحیح باشد و از نور فلش به خوبی بهره بگیرید هم ممکن است رنگ ها به حالت واقعی نزدیک نباشند. در این صورت می توانید با استفاده از نرم افزار، رنگ ها را به شکل مناسب تغییر دهید. به عنوان مثال عکس موردنظر را در نرم افزار رایگان GIMP باز کنید. از منوی Tools > Color Tools > Levels ابزار تنظیم رنگ را اجرا کنید. در نرم افزار iPhoto اگر کلید Edit در پایین پنجره را فشار دهید و سپس روی کلید Adjust کلیک کنید، واسط گرافیکی بخش تنظیم سطوح رنگ نمایش داده می شود. برای تنظیم بهتر سطوح رنگ می توان رنگ قرمز را کمی غلیظ تر کرد تا رنگ سرد پوست انسان، به حالت واقعی نزدیک تر شود. مشکلات مربوط به کنتراست یا اکسپوژر هم با کمی حوصله قابل حل است. البته تجربه در ویرایش عکس هم کمک زیادی به شما می کند پس بهتر است شروع کنید و تجربه به دست بیاورید.

عکس های سیاه و سفید
شاید ویرایش عکس هم تمام مشکلات را حل نکند. در این صورت بد نیست افکت سیاه و سفید یا قرمز و قهوه ای را آزمایش کنید. تقریبا تمام اشکالات مربوط به رنگ عکس با استفاده از این افکت حل می شود و عکسی که در نگاه اول مشخص بود با یک دوربین بی کیفیت گرفته شده و عکاس تازه کار بوده، به عکسی تبدیل می شود که عمدا به شکل سیاه و سفید گرفته شده است. یادتان باشد که در بیشتر دوربین ها می توان عکس سیاه و سفید هم گرفت، اما بعدا نمی توان آن را به یک عکس رنگی تبدیل کرد. سعی کنید از این حالت عکاسی استفاده نکنید، چون برگشت پذیر نیست. در مقابل اگر عکس رنگی بگیرید، به راحتی می توانید آن را سیاه و سفید کنید.

عکس های کهنه و خاطره انگیز
آخرین راه برای تبدیل عکس های بد و کم کیفیت به عکسی که بتوان مهر تایید روی آن زد، استفاده از جلوه های ویژه یا افکت های خاصی است که حالت کهنگی به عکس می دهند؛ به طوری که انگار با یک دوربین کم کیفیت قدیمی گرفته شده باشند. یادتان باشد که علت محبوبیت وب سایتی مثل اینستاگرام هم استفاده از همین فیلترهای ساده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.