۰

لایترو چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است؟

بازدید 1412

لایترو چیست و آیا می تواند جایگزین عکاسی دیجیتال فعلی شود؟

احتمالا با Lytro آشنا هستید. به زبان ساده، تولیدکننده دوربین های جدیدی که امکان فوکوس بر روی بخش های مختلف عکس را ‘پس از عکسبرداری’ هم محیا می کنند. این دوربین ها با تکنیک های خاصی این عمل را ممکن می کنند. در همین زمینه نوع جدیدی از عکاسی به واسه این تلاش ایجاد شده که به عکاسی لایت-فیلد (Light-field Photography) یا پلنوپتیک (Plenoptic) شناخته می شود.

[divider]
[crp limit=”3″ heading=”1″ cache=”0″]

[divider]

لایترو برنامه ریزی کرده که از ۳۱ جولای (نهم مرداد) امسال، دوربین جدید لایترو یعنی Lytro Illum را به عنوان اولین دوربین سطح بالای لایت-فیلد به بازار عرضه کند. بر خلاف دوربین های DSLR که امروزه تقریبا در دسترس همه هستند، دوربین ایلومِ لایترو به شما اجازه می دهد عکس هایی بگیرید که لایترو آنها را «تصاویر زنده» نام گذاشته است. تصاویری که خلق شان، نتیجه کنار هم گذاشتن سنسورها، لنزها و نرم افزارهای گرافیک سه بعدی در کنار هم است.

مهمترین خصوصیت آثار خلق شده توسط این دوربین ها، تصاویری فعال و نه ثابت است. چرا که تصاویر پس از ثبت توسط دوربین، این امکان را به کاربر می دهند که نقطه فوکوس، زاویه فوکوس، پرسپکتیو و عمق میدان را به شکلی جادویی و جذاب بر روی اشیای مختلف تصویر جابجا کند. عکاسان می توانند توجه خود را بر روی کل صحنه متمرکز کنند و به راحتی عکسشان را بگیرند. بدون اینکه مجبور باشند نقطه ای خاص را به عنوان نقطه فوکوس در نظر گرفته و یک عکس دو بعدی معمولی خلق کنند.

جنبه پردازشی در عکاسی لایت-فیلد اما عکاسان را به سمت ایجاد بهتر تصاویر در ذهنشان هم حرکت می دهد. یکپارچگی در این روش به سخت افزار تولیدی لایترو، پردازش پس از عکاسی و یک مرورگر بازمتن با تکنولوژی WebGL و توان نمایش تصاویر پردازش شده، خلاصه می شود. این موارد اکوسیستم این روش را در بر می گیرد.

در Lytro Illume این پیش فرض نیز در نظر گرفته شده که کاربران عکسشان را در قالب عکسی الکترونیکی در تلفن های هوشمند، تبلت ها یا کامپیوترهای شخصی نمایش دهند، یا حتی تصاویر را در قالب انیمیشن هایی پویا یا سه بعدی به نمایش بگذارند.

قیمت نهایی دوربین جدید لایترو ۱۵۹۹ دلار است، اما در صورت پیش خرید می توان آن را با ۱۴۹۹ دلار سفارش داد.

jason-rosenthal-new-lytro-ceo-lytro

سایت TNW با جِیسون رُزنتال -رئیس شرکت لایترو- در خصوص اینکه عکاسی لایت-فیلد چه تغییری در دوربین ها، عکاسان و تکنیک های عکاسی فعلی و آتی ایجاد خواهد کرد، گفتگویی انجام داده است. در ادامه، بخش عمده ای از این گفتگو را به صورت پرسش و پاسخ مطالعه کنید تا از اهمیت این دوربین و تاثیرش روی دنیای عکاسی آگاه شوید.

• چرا لایترو ایلوم مهم است؟

اگر به تاریخچه عکاسی توجه کنید، ما ابتدا دوربین های عکاسی وابسته به فیلم عکاسی را داشتیم که می توان از آنها به عنوان دوربین های نسل اول یا دوربین ۱٫۰ یاد کرد. سپس در مرحله بعد به تکنولوژی دوربین های دیجیتال یا دوربین ۲٫۰ رسیدیم. و اینک، ما در حال کار روی چیزی هستیم که به تصور ما انقلاب بعدی در عرصه عکاسی خواهد بود و می توان آن را دوربین ۳٫۰ نامید. به نظر ما، دوربین ۳٫۰ بر اساس دوربین های لایت-فیلد و عکاسی پردازشی پایه گذاری شده اند.

در این فرایند تاریخی، از زمانی که عکاسی در ۱۷۵ سال پیش اختراع شد، هر زمانی که به یک تصویر (چه عکس و چه ویدئو) نگاه کرده ایم، تنها دو فاکتور در آن ثبت شده است. میزان روشنایی و رنگ در تصویر بر روی یک صفحه حساس ثبت شده اند. صفحه حساسی که نقشش را مدت ها فیلم های عکاسی بازی می کردند و چند سالی است که جایشان را به سنسورهای دیجیتالی داده اند.

در دوربین های لایت-فیلد شما هر سه بُعد اطلاعاتی از هر پرتو نور را در هر نقطه از تصویر دریافت می کنید. اهمیت مساله این است که وابستگی های پایه عکاسی، از اجزای فیزیکی دوربین مانند لنز و دیافراگم به نرم افزارهای پردازشی تغییر کرده است.

LYTRO-ILLUM_Right-Orthos-798x310

دومین نکته این است که ما می توانیم تمامی نگرانی های عکاس مانند فوکوس، پرسپکتیو، عمق میدان و … که هنگام گرفتن عکس او را درگیر می کند، به پس از دریافت و ثبت عکس منتقل کنیم. در این صورت شما می توانید پس از عکاسی، اثر هنری خود را به هر شکلی که هنگام عکاسی می خواستید ثبت کنید.

• پس در واقع منظور این است که می توان با یک ایلوم همیشه همه عملیات اصلی در هنگام عکسبرداری را به پس از عکاسی موکول کرده و سپس عکس ها را چاپ کرد.

نه؛ در واقع اینطور نیست. اعمال تغییرات اختیاری است، اما در واقع عکس های بهتری به هنگام عکسبرداری میگیرید. محیط اولیه و منظره ای که شما ثبت می کنید، نهایتا در وب یا ابزارهای همراه قابل نمایشند. البته امکان چاپ تصاویر نیز وجود دارد اما تا ۹۰ درصد جذابیت و زنده بودن تصاویر زمانی به چشم می آید که در ابزار های الکترونیکی نمایش یابد و ما هم تصاویر را برای همین موارد بهینه می کنیم.

اولین دوربین لیترو که در ۲۰۱۲ عرضه شد

شما نباید لایترو را تنها به چشم یک دوربین ببینید. لایترو یک پلتفرم تصویری جدید است و قصد دارد عکس ها را بهتر و واضح تر کند. لایترو می خواهد امکان فوکوس روی همه اجزای عکس را در هر زمان بدهد. لایترو می خواهد به کاربران اجازه دهد دوربین هایی بهتر از امروز داشته باشند و بتوانند با کمک پردازش های نرم افزاری مشکلات فعلی عکاسی را رفع کنند. چیزی که قبل از این ممکن نبوده است.

اینها دلایلی هستند که ما را به ساختن ایلوم وا داشتند. اولین نسخه از دوربین لایترو بیشتر به عنوان یک گجت خاص عرضه شد اما ما قصد داریم با ایلوم به هر کسی اجازه خرید و تجربه عکاسی در سطحی بالاتر را بدهیم. بسیاری از افراد مفاهیم فوکوس و عمق میدان را درک می کنند و می خواهند تجربه عکسبرداری با دوربین های لایترو را کسب کنند.

ما کار بر روی ایلوم را بر روی همکاری با مشتریان احتمالی متمرکز کردیم تا بتوانیم دوربین را با بازار و امکانات مورد علاقه کاربران بیشتر وفق دهیم. در ایلوم سنسور بزرگتر و حساس تر از نسخه قبلی شده است. این دوربین طوری طراحی شده و به شما امکاناتی دهد که در هیچ دوربین دیگری نخواهید داشت. به علاوه، دوربین به امکانات پردازشی خاصی تجهیز شده. در مقام مقایسه ما چیزی با قدرت آیپد ایر را در یک دوربین سطح بالا جاسازی کرده ایم.

در حوزه عکاسی، تلفن های هوشمند و اینستاگرام کاربران زیادی را بسیار هیجان زده کرده اند. چیزی که پیش از این هرگز در تاریخ عکاسی سابقه نداشته. تنها در سه سال گذشته توسط مردم به اندازه کل ۱۷۵ سال تاریخ عکاسی، عکس تولید شده است. این یک انفجار در عکاسی است. و مشکل همینجاست. این عکس ها توسط افرادی تولید شده اند که هر روز فقط عکس های بیشتری می گیرند. در نقطه مقابل اگر شما یک عکاس حرفه ای و واقعا علاقمند باشید، در این بازار مکاره و تعدد عکس هایی که هر روز تولید می شوند، به سختی حرفی برای گفتن خواهید داشت، پس باید متفاوت عمل کنید. و این چیزی است که ما با ایلوم قصد رسیدن به ان را داریم. ما به افراد یک راه جدید و تاثیرگذار برای ارائه کارهای جدیدشان نشان می دهیم. ما جلوه های آشنای سینمایی مانند فوکوس، عمق میدان و سه بعدی سازی تصاویر را به عکس های زنده شان میدهیم.

• آیا معنی این حرفتان این است که می خواهید ایلوم را جایگزین کانن، نیکون و سایر دوربین های دیجیتال فعلی کنید یا قصد دارید یک رابطه خوب بین این دو متد بسازید؟
در حال حاضر هر کسی که نسخه قبل لایترو را دارد حداقل یک دوربین DSLR و یا سطح بالای دیجیتال هم دارد. ایلوم به شما اجازه می دهد عکس هایی بگیرید که هرگز نگرفته اید و آنها را به نحوی منتشر کنید که هرگز با نیکون و کانن یا هر دوربین دیگری نکرده اید. و این چیزی است که بسیاری از افراد را به داشتن این گزینه جدید جلب می کند.

در حال حاضر و در این نقطه از انقلاب تکنولوژی، کماکان بسیاری از امکانات دوربین های دیجیتال فعلی عالی هستند و به نظر ما اغلب افراد این عکاسی را حفظ خواهند کرد. اما ما معتقدیم با گذشت زمان، همانطور که دیجیتال، جای فیلم را در دنیای عکاسی گرفت، تکنولوژی های تازه در عکاسی جایگزین گزینه های فعلی خواهند شد. چرا که همه می خواهند عکس های بهتر و کم هزینه تر بگیرند.

• آیا امکان تعویض لنز به ایلوم اضافه می شود یا همه چیز در دستان پردازش های کامپیوتری خواهد بود و دوربین با یک لنز ثابت ارائه خواهد شد؟
ما امکانات زیادی در ایلوم قرار خواهیم داد و امکان تعویض لنز هم یکی از آنها خواهد بود. اما در مجموع، بیشتر پروسه عکاسی از پردازش های کامپیوتری نیرو می گیرد که البته در خود دوربین انجام می شوند.

• در خصوص نرم افزار چه برنامه ای دارید؟ آیا می خواهید دارید بابت نرم افزار هم از کاربران پول بگیرید یا پکیج لایترو به همراه نرم افزارهای مورد نیاز کاربر به او عرضه می شود؟ این نکته مهمی است.
این بخش یکی از هیجان انگیزترین بخش های کار است. ما سخت افزار و نرم افزار را یکپارچه کرده ایم. در پس قدرت لنز و پردازش هایی که در دوربین انجام می شود، اپلیکیشن های iOS، نرم افزارهای کامپیوتری و ابزارهای تحت وب نیز پیشتوانه کار بر روی تصاویر هستند.
با استفاده از ایلوم شما خواهید توانست تصاویرتان را توسط نرم افزارهایی مانند Adobe Lightroom ،Adobe Photoshop و Aperture خروجی گرفته و ویرایش کنید.

lytro2-730x365

به علاوه هسته پلیر ما طوری طراحی شده که امکان نمایش تصاویر در هر وبسایتی وجود داشته باشد. پخش کننده ما به صورت بازمتن ارائه شده و در حال حاضر سایت ۵۰۰px -که یکی از بزرگترین سایت های مورد علاقه عکاسان حرفه ای است-، به عنوان اولین سایت اشتراک تصاویر در وب، از فرمت تصویری لایترو پشتیبانی می کند

منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.