۰

استفاده از ردیاب صوتی برای بالا بردن آلارم خطر کوسه

بازدید 1142

در بسیاری از نقاط جهان، حمله کوسه ها یک احتمال بسیار قوی برای هر کسی که وارد اقیانوس می شود، را دارد. در حالی که تورهای معلق کمک به حفظ ماهی لذیذ جدا از سایر شناگران دریا میکند، اما آنها ۱۰۰ درصد قابل اعتماد نیستند، همچنین کوسه ها نیز (همراه با سایر جانوران دریایی) قاعدتا در آنها گرفتار شده و هلاک می شوند – چونکه کوسه ها یکی از رئوس شکارچیان اقیانوس هستند، از بین بردن آنها در اکوسیستم می تواند عواقب فاجعه باری بوجود آورد. گوی های شناور هوشمند، با این حال، ممکن است یک روش موثر برای نگه داشتن انسان ها و کوسه ها جدا از هم، بدون اینکه آسیبی به هر دو طرف وارد شود.

ردیاب صوتی

در حال حاضر توسط شرکت فناوری پیشرفته استرالیا اپتوس (Optus)، در حال توسعه است ،این گوی شناور در یک جعبه واقع در بستر اقیانوس لنگر انداخته است، که سیگنال های ردیاب صوتی را پیرامون آب منتشر می کند. یک پردازنده در گوی شناور بازتاب آن سیگنال ها را تجزیه و تحلیل می کند، و قادر به شناسایی اثر ردیاب صوتی از اشیائی که به اندازه کوسه اند در مجاورت خودش است. برای کاهش احتمال آن که توسط حیوانات مانند دلفین فریب بخورد، به  چگونگی حرکت این اشیاء در آب توجه میشود، اگر آنها به روش کوسه مانند در حال حرکت باشند، سیگنال دیده می شود.

ردیاب صوتی

هدف این است که یک سری از شناورها ، جعبه را در یک ردیف دور از ساحل مرتب شدهاند، موازی با ساحل در حال اجرا باشند. هر گاه هر کدام از آنها یک کوسه شناسایی کرد، یک هشدار از طریق ماهواره به گوشی های هوشمند نجات غریق محلی ارسال می نماید. این فرد پس از آن زنگ خطر را به صدا در می آورد، که تمام شناگران تا زمانی که کوسه نقل مکان بکند ، از آب خارج بشوند.

ردیاب صوتی

این سیستم نه تنها انسانی تر از تورها است، بلکه نصب و نگهداری آن نیز احتمالا آسان تر است. علاوه بر این،برخلاف گوی شناور موجود، تور اختصاصی کوسه (Shark Monitoring Network)، این همه کوسه ها را شناسایی میکنند به جای شناسایی فقط آنهایی که قبلا گرفتار شده بودند و برچسب شناسایی خورده بودند.

فن آوری گوی های شناور هوشمند در حال حاضر بر روی کوسه های در آزمون های انجام شده در آکواریوم سیدنی و جزایر آبرولهس استرالیا با موفقیت شناخته شده اند. شرکت اپتوس امیدوار است که در اواسط سال آینده سیستم تجاریاش را عرضه کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.