۰

چشم اندازهای ایسلند ثبت شده با تکنیک عکاسی مادون قرمز

بازدید 1134

دیگر بار به سراغ عکاسی آمده و این بار به تماشای عکس‌هایی تماشایی از جزایر ایسلند می‌نشینیم که با تکنیکی متفاوت به تصویر کشیده شده‌اند. با ما در مرور این روش و مشاهده این تصاویر زیبا همراه باشید.

iceland-photos-andy-lee-4

به دلیل جذابیت و شگفت انگیز بودن مناظر جزایر ایسلند، تعداد قابل توجهی از عکاسان از این مناطق بازدید کرده و مشغول عکاسی می‌شوند. در نگاه کلی این مسئله بدین معناست که تعداد زیادی از این عکس‌ها به دلیل مشابهت مکانی، خواه ناخواه به یکدیگر شباهت پیدا می‌کنند. عکاس بریتانیایی اندی لی (Andy Lee) از تکنیکی متفاوت و جالب توجه بهره برده تا عکاسی از طبیعت خشن و سرد این جزایر و مناظر و چشم اندازهای مغرور آن را به صورتی خاص نمایشی و مهیج نموده و در عین حال از آثار دیگران عکاسان متمایز کند.

تصاویر مبهوت کننده‌ “لی” که از مجموعه عکس‌های “ایسلند آبی” “Blue Iceland” و دیگر مجموعه‌ها با محوریت چشم اندازهای ایسلند انتخاب شده‌اند، به نقاشی‌های رومانتیک عصر ما شباهت پیدا کرده‌اند، آن هم بواسطه جو عجیب حاکم بر آنها و همین طور شیوه خاص و جالب توجهی که در نورپردازی به اجرا درآمده است. این عکاس با کمک یک دوربین عکاسی که قادر به دریافت اشعه مادون قرمز بوده و همچنین با استفاده از یک سری فیلتر که مانع ورود تمام یا بخشی از امواج نور مرئی شده‌اند، اقدام به عکاسی کرده است. در کل دوربین‌های دیجیتال بر خلاف چشم ما قادر به دریافت نور مادون قرمز هستند بنابراین بعضی از تولید کنندگان خود اقدام به نصب فیلتر مادون قرمز در محصولات خود می‌کنند. به عنوان مثال دوربین‌های دیجیتال SLR (Single Lenz Reflex)، قادر به دریافت نور IR یا همان مادون قرمز هستند، اما در بسیاری دیگر از دوربین‌ها با کارگذاشته شدن یک سری مسدود کننده مانع دریافت نور مادون قرمز شده یا میزان آن را به حداقل رسانده‌اند. این همان نکته‌ای است که پیش از شروع عکاسی مادون قرمز باید مورد توجه قرار گیرد، یعنی یا باید این موانع را برطرف کرده و یا از یک فیلتر تاریک IR استفاده نمود.

عکاسی مادون قرمز در کل تکنیکی است که در آن نور مرئی از محیط حذف شده یا تقلیل می‎یابد و در مقابل پرتوهای مادون قرمز ثبت می‌شوند. این تکنیک قادر است افکت و جلوه‌های ویژه جالب توجهی تولید کند، چرا که می‌توان با کمک آن بخشی از امواج نور مرئی را حذف و به موازات آن امواج نوری دیگری را تقویت کرد تا در نهایت تصویری با نمایی کاملا متفاوت خلق شود. خصوصیات طبیعی محیط در عکس‌های لی به صورتی عجیب انعکاس یافته‌اند، شما آسمانی تاریک را مشاهده می‌کنید که بواسطه خورشید سرد و رنگ پریده‌ای روشن شده است.

ایسلند کشوری است غنی که به لطف آتشفشان‌های خروشان، یخچال‌های یکپارچه، کوهستان‌های یخی و آبدره‌های عمیقش، قبله بسیاری از عکاسان است که در جستجو برای شکار نیروی مرموز، عرفانی و در عین حال رام نشده طبیعت مناطق شمالی، رهسپار این نقاط می‌شوند. پستی و بلندی و تضاد خشن موجود در مناظر ایسلند آن را برای عکاسان به مکانی غیر قابل مقاومت تبدیل کرده است.

 منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.