۰

نفس تلکام در برزیل به شماره افتاد/ سکسکه ارتباطات در جام جهانی ۲۰۱۴

بازدید 1182

تب جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ بار دیگر سراسر جهان را به خود معطوف کرده است. اما امسال مهد فوتبال (برزیل) در حالی میزبان جام جهانی است که آمادگی لازم برای برگزاری چنین مسابقاتی را از نظر ارتباطی نداشته و با مشکلات جدی مواجه شده است.  برزیل برای دومین بار میزبان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال است. در این رقابت ها ۶۴ مسابقه در ۱۲ شهر مختلف برزیل برگزار خواهند شد.ژوزه فورتوناتی، شهردار شهر پورتو آلگره برزیل قبل از آغاز مسابقات در مصاحبه ای اعلام کرده بود که زیر ساخت های کشورش قادر به پاسخگویی حجم عظیم ارتباطات در مدت برگزاری مسابقات نیست و امیدوار هستند تا قبل از شروع بازی های جام جهانی بتوانند مقدمات لازم را فراهم کنند. اما مشکل ارتباطات تلکام برزیل نه تنها رفع نشد بلکه با داغ تر شدن مسابقات نیز اوج می گیرند.خبرگزاری های بین المللی متعددی از نقص شبکه های ارتباطی برزیل انتقاد کرده و با تیترهایی مانند:”نفس تلکام در برزیل به شماره افتاد، سکسکه ارتباطات در جام جهانی، مهمترین بازی های دنیا بدون حداقل ترین پوشش های رسانه ای” اعتراضات خود را اعلام کرده اند.
جام جهانی 2014

ثبت شکایات متعدد ارتباطاتی در شهرهای مختلف برزیل

سرمایه گذاری اپراتورهای مستقر در کشور برزیل نسبت به سایر کشورهای امریکای لاتین به مراتب کمتر بوده و در نتیجه تصور چنین مشکلاتی در عرصه مخابرات و تلکام دور از ذهن نبود. در یک سال گذشته، اپراتورهای برزیلی به طور میانگین ۱۶٫۱ درصد در این بخش هزینه کرده اند که این مقدار در مقایسه با مکزیک ۲۸٫۹  و شیلی ۲۵٫۱  کاهش قابل توجهی را نشان می دهد.

شکایات متعددی در شهرهای مختلف میزبان بازی ها به ثبت رسیده است. اغلب شکایات از سوی توریست هایی به ثبت رسیده که حتی در برقراری ارتباط تلفنی نیز با مشکل مواجه هستند. گفته می شود برترین تلفن های همراه و همینطور سیستم های هوشمند به دلیل عدم دسترسی به اینترنت یا عدم سرویس دهی مناسب از سوی اپراتورها بلااستفاده مانده اند. توریست ایتالیایی که برای تماشای بازی ها به برزیل سفر کرده، می گوید: “حتی در شرایط اضطراری نیز نمی توان با مراکزی مانند اداره پلیس، اورژانس یا بیمارستان تماس گرفت و این موضوع ضعف بزرگی برای برزیل محسوب می شود.”

حضور ۴ اپراتور خارجی در برزیل

۴  اپراتور بزرگ خارجی تلکام ( Telefónica’s Vivo  از اسپانیا، Telecom Italia’s Tim از ایتالیا ، Claro از مکزیک و Oi از پرتغال ) در برزیل فعال هستند تا به مهمانان جام جهانی سرویس دهند.در این میان شرکت VIVO و Oi توانسته اند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند و مخاطبان بیشتری را به خاطر سرویس مناسب تر به خود جذب کنند.

علت ضعف اپراتورهای  مخابرات برزیل

خبرگزاری های انگلیسی علت ضعف اپراتورهای مخابراتی برزیل را این گونه توصیف کرده اند: بعد از افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی امریکا از مکالمات رئیس جمهور برزیل، مقامات این کشور تصمیم گرفتند تا ساخت و  تجهیزات شبکه مخابراتی جدیدی را برای کشورشان تعریف کنند. به همین دلیل فعالیت کمپانی های مخابراتی ایتالیا، اسپانیا و مکزیک را کاهش دادند. در نتیجه، عمده علت ضعف اپراتورهای مخابراتی و همینطور زیر ساخت های این کشور را می توان این گونه توجیه کرد.اکنون یک سوال مطرح می شود، علت ضعف اپراتورهای مخابرات برزیل متوجه چه بخشی است؟ مقامات برزیلی یا اپراتورهای خارجی؟ اکنون کشوری که ظرفیت سرویس دهی به  ۲۰۰ میلیون  نفر را دارد، بایستی به بیش از ۲۷۲ میلیون مشترک سرویس دهد که با پیش بینی مشکلات زیر ساخت های برزیل، چنین سرانجامی عجیب نیست.

مشکلات پوشش خبری رسانه ها در برزیل

بسیاری از عکاسان خبری، خبرنگاران و اعضای تحریریه روزنامه ها و خبرگزاری های بین المللی که برای پوشش این رخداد مهم ورزشی به برزیل اعزام شده بودند به دلیل نبود یا قطعی مکرر اینترنت در استادیوم ها  قادر به پوشش مناسب و لحظه ای اخبار یا تصاویر به کشورهای مبدا نیستند.این موضوع در حالی مطرح می شود که چندی پیش پائولو برناردو، وزیر مخابرات برزیل در مصاحبه ای گفته بود زمان کافی برای نصب تجهیزات لازم در استادیوم ها را ندارند و تماشاچیان یا اهالی رسانه ای که در استادیوم ها حاضر می شوند تنها می توانند از اینترنت ۳ گیگ که هنوز در برزیل توسعه نیافته، بهره ببرند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.