۰

تأثیرکابل‌های متفاوت در سرعت انتقال داده

بازدید 968

Thunderbolt Cables

سؤالی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول سازد این است که اهمیت کابل‌های Thunderbolt در نقل و انتقال داده چیست و آیا کابل‌های ساخته شده توسط کمپانی‌های متفرقه، از نظر عملکرد و کارایی یارای رقابت با کابل عرضه شده توسط اپل را دارند یا خیر؟ در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

Thunderbolt یا آذرخش، نام واسط سخت‌افزاری است که به منظور نقل و انتقال سریع‌تر داده‌ها از ابزارهایی مانند دیسک‌سخت خارجی به کامپیوتر و بالعکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی توسط کمپانی اینتل معرفی شد و امروزه در بسیاری از کامپیوترهای قدرتمند و به خصوص مک‌بوک های اپل دیده می‌شود.

جالب است بدانید که سرعت نقل و انتقال داده در تاندربولت چیزی در حدود دو برابر جدیدترین نسخه از USB است. نسل دوم تاندربولت می‌تواند با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه به انتقال داده بپردازد؛ این در حالی است که این میزان برای USB 3.1 تنها ۱۰ گیگابیت در ثانیه است.

امروزه بسیاری از افرادی که کامپیوترهای مجهز به تاندربولت را خریداری می‌کنند، یک کابل مخصوص این فناوری نیز دریافت می‌نمایند. اما این موضوع به صورت عمومی رواج ندارد و ممکن است کامپیوتری که خریداری می‌کنید بدون کابل تاندربولت عرضه شده باشد. حال سؤالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که آیا باید کابل تولید شده توسط اپل را که عمدتاً بسیار گران‌تر از سایر کابل‌های تولید شده توسط کمپانی‌های متفرقه است خریداری کنیم؟ یا اساساً تفاوت آشکاری در بین این محصولات و برندها وجود ندارد. در این مطلب سعی داریم به شیوه‌ای عملی این موضوع را بررسی کنیم و نتایج را با شما در میان بگذاریم.

یادآور می‌شود این بررسی‌ها توسط وب‌سایت Tweaktown انجام شده و نتایج نیز برگرفته از آزمایشات متخصصان این وب‌سایت به نگارش درآمده‌اند.در این مقاله به بررسی دو موضوع اصلی خواهیم پرداخت. اول اینکه کابل‌های تاندربولت تولید شده توسط اپل و کمپانی‌های دیگر چه تفاوتی با یکدیگر دارند و دوم، آیا اندازه‌ی کابل‌ها و کوتاه یا بلند‌بودن آن‌ها تأثیری بر سرعت انتقال داده‌ها خواهند داشت یا خیر؟سیستمی که به عنوان مرجع در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته، یک مک‌بوک پرو رتینا (عرضه شده در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی) با مشخصات سخت‌افزاری زیر است:

(Apple MacBook Pro Retina (Late 2013 Board
Intel Core i5 4258U CPU
۲ X 2 Gigabyte Micron Memory
Intel Iris VGA
Sandisk 128GB NGFF SSD Storage
۲ X Thunderbolt 2 / 2 X USB 3.0 Connectivity

ابتدا، توضیحاتی پیرامون سیستم مرجع و چگونگی انجام آزمایشات را به شما ارائه می‌دهیم. سخت افزار استفاده شده در تمامی آزمایشات، مک‌بوک پرو رتینا مدل ۲۰۱۳ است. نرم‌افزارهایی که از آنها برای مقایسه سرعت و کارایی این آزمایشات مورد استفاده قرار گرفته نیز عبارت‌اند از: Diglloydtools Disk Tester همراه با BlackMagic Disk Speed Test و Quickbench 4.0 نیز به عنوان آخرین نرم‌افزار جهت آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است.

در هر کدام از این نرم‌افزارها، سعی شده سلسله آزمایشات گوناگونی بر روی هر محصول انجام پذیرد و میانگین عملکرد هر کابل به عنوان نتیجه‌ی نهایی در جدول مقایسه گنجانده شود. سخت‌افزار واسطی که به منظور انجام این آزمایشات مورد استفاده قرار گرفته عبارت است از LaCie Little Big Disk Thunderbolt 2 که به اختصار نسل دوم تاندربولت شناخته می‌شود.

1

در اولین تصویر، مجموعه‌ای از کابل‌های تاندربولت ۱۰۰ سانتی‌متری قرار دارند. تولیدکنندگان این کابل‌ها عبارت‌اند از: Sumitomo Electric، StarTech.com، OWC و کابل استاندارد عرضه شده به همراه LaCie Little Big Disk Thunderbolt 2.

2

در اینجا دومین مجموعه از کابل‌های تاندربولت قرار دارند که نسبت به مجموعه‌ی اول کوتاه‌تر هستند. طول این کابل‌ها ۵۰ سانتی‌متر بوده و تولید‌کنندگان آن‌ها نیز عبارت‌اند از: Apple و Akitio.

3

در این تصویر محل اتصال کابل به دستگاه را برای کابل‌های مختلف تاندربولت مشاهده می‌کنید. تمامی این کابل‌ها از نظر ظاهری مشابه‌ یکدیگر هستند؛ البته کابل تولید شده توسط Akitio به دلیل ضخامت کمتر سیم‌های استفاده شده به نظر کوچک‌تر و نازک‌تر از دیگر کابل‌ها به نظر می‌رسد.

4

در اولین آزمایش، اولین بنچمارک و نتایج حاصل از آن در تصویر بالا مشخص است. این آزمایش توسط نرم‌افزار Diglloydtools انجام شده و مشخص شد که هر کدام از این کابل‌ها می‌توانند با حداکثر سرعت ۱۱۵۰ مگابایت در ثانیه اطلاعات را  هنگام خواندن از منبع و نیز با حداکثر سرعت ۱۰۰۰ مگابایت در ثانیه اطلاعات را به هنگام نوشتن در منبع منتقل نمایند. تفاوت کابل‌ها در این مورد چندان زیاد نیست؛ به همین جهت توانایی تمامی آن‌ها در این آزمایش، یکسان قلمداد می‌گردند.

5

آزمایش بعدی توسط نرم‌افزار Black Magic Disk Speed انجام شده است. در این آزمایش تمامی کابل‌ها به هنگام انتقال داده در زمان خواندن اطلاعات از منبع، با سرعت ۱۱۴۰ مگابایت در ثانیه این کار را انجام داده‌اند و تفاوت فاحشی میان آن‌ها در این بخش وجود ندارد. اما شاید نکته‌ی جالب در این بین  تفاوت این کابل‌ها به هنگام نوشتن اطلاعات در منبع است. اختلاف بهترین نتیجه که توسط کابل ساخت OCW به دست آمده و بدترین نتیجه که توسط کابل ساخت Akitio حاصل شده چیزی در حدود ۵۰ مگابایت در ثانیه است.

6

در سومین آزمایش، نتایج توسط نرم‌افزار Quckbench 4.0 بدست آمده‌اند. در زمان خواندن اطلاعات، سرعت کابل‌ها حدوداً ۱۳۴۰ مگابایت در ثانیه بوده است. اما اختلاف بهترین و بدترین کابل در زمان نوشتن اطلاعات چیزی در حدود ۳۵ مگابایت بوده است.

محصولات ذخیره‌سازی جدیدی مانند جدیدترین نسخه‌ی Little Big Disk که از استاندارد تاندربولت پشتیبانی می‌کنند می‌توانند تا سقف ۱۳۰۰ مگابایت در ثانیه به هنگام خواندن و ۱۱۰۰ مگابایت در زمان نوشتن اطلاعات به انتقال داده بپردازند. به طور یقین هیچ کاربری مایل نیست در زمانی که یکی از مک‌بوک‌ها یا کامپیوترهای مجهز به این فناوری را خریداری می‌کند با سرعتی کمتر و یا در برخی مواقع بسیار کمتر از مقادیر فوق به نقل و انتقال داده بپردازد. با این اوصاف آیا کابل‌ها نقشی اساسی را در این بین ایفا می‌کنند؟

پاسخ به این سوال، بستگی به کاری دارد که شما انجام می‌دهید. اگر انتقال داده در زمان خواندن اطلاعات برایتان در اولویت نخست قرار دارد، باید بگوییم که بر اساس نتایج بالا، تفاوت چندانی میان برندهای مختلف وجود ندارد. تفاوت میان بهترین و بدترین نتیجه در تمامی موارد بالا در زمان خواندن اطلاعات، حداکثر ۶ مگابایت در ثانیه است که چندان مهم نیست. اما اگر انتقال داده در زمان نوشتن اطلاعات با سرعت بالا در اولویت ابتدایی شماست، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود.

اگر به نتایج تمامی آزمایشات مربوط به نوشتن اطلاعات نگاه کنید، می‌توانید تفاوت کابل‌ها در انتقال داده در این حالت را به وضوح مشاهده کنید. هر کابل با رنگ مخصوص به خود مشخص شده است. در نرم‌افزار Diglloydtools، اختلاف بین بهترین و بدترین نتیجه ۱۰ مگابایت در ثانیه بوده است. در نرم‌افزار، Black Magic و Quickbench، این میزان به ۵۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد که بسیار زیاد است. فاصله‌ی بهترین و بدترین نتیجه کسب شده توسط کابل‌ها در زمان نوشتن اطلاعات بسیار بیشتر از میزانی است که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد.

با تمام این تفاسیر، اگر کامپیوتر جدید شما به همراه کابل تاندربولت عرضه نشده باشد، چه کار می‌کنید؟ آیا به اولین فروشگاه لوازم الکترونیکی مراجعه کرده و اولین کابل تاندربولت مشاهده شده را خریداری می‌کنید؟ اگر به نتایج بالا نیم‌نگاهی بیاندازید، مشاهده خواهید کرد که کابل‌های ۱۰۰ سانتی‌متری ساخت OCW و StarTech به مراتب بهتر از سایر کابل‌ها ظاهر شده‌اند و عملکرد مناسبی را از خود بر جا گذاشته‌اند.

البته باید این موضوع را در نظر داشت که قیمت یک کابل نیز یکی از موارد تعیین‌کننده به هنگام خرید آن خواهد بود. هم‌اکنون کابل‌های نیم متری ساخت اپل به قیمت ۲۹٫۹۹ دلار عرضه می‌شوند؛ این در حالی است که می‌توانید کابل یک متری ساخت Startech و OCW را به ترتیب با مبالغ ۳۷٫۹۹ و ۳۱٫۹۹ دلار خریداری کنید.

[button color=”red” size=”medium” link=”http://www.tweaktown.com/articles/6232/thunderbolt-do-cables-actually-matter-in-storage-applications-/index.html” target=”blank” ]منبع[/button]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.